گزارش تصویری اکران و بررسی مستند «شاید که آینده از آن ما»

روز یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ فیلم «شاید که آینده از آن ما» در سالن انسان‌شناسی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران اکران شد. «شاید که آینده از آن ما» مستندی بود که جابر مطهری‌زاده در مورد مدرسه‌ی خودگردان آقای نادر موسوی و کودکان محصل در این مدرسه ساخته بود. این نشست با حضور جابر مطهری‌زاده (کارگردان مستند)، نادر موسوی (مدیر مدرسه‌ی فرهنگ) و حامد نظری (جامعه‌شناس) و بسیاری از یاران دیاران برگزار شد. 

ابتدا مستند ۶۰دقیقه‌ای به نمایش گذاشته شد و سپس کارگردان از نحوه‌ی ساخت فیلم گفت و نادر موسوی از تحصیل کودکان مهاجر در ۲۰ سال اخیر در ایران صحبت کرد. پرسش و پاسخ مخاطبان با نادر موسوی و کارگردان فیلم و کارشناس جامعه‌شناسی تا ساعت ۱۹:۳۰ به طول انجامید.

در این نشست کارگردان فیلم در مورد نحوه‌ی ساخت مستند گفت:

من چندسالی بود که با مدارسی که با مهاجرین کار می‌کردند رفت و آمد داشتم. البته نه مدرسه آقای موسوی، مدارس دیگر، اما این دغدغه را داشتم که آینده برای بچه‌های مهاجر چه اتفاقی می‌افتد و آموزش‌شان به چه شکل است و تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم و بعد با آقای موسوی همراه شدم و ایشان هم برای ساخت این فیلم به من کمک کردند. من از طریق یکی از دوستانم که در مدرسه دیگری برای بچه‌های مهاجر فعالیت می‌کرد، با آقای موسوی آشنا شدم. آقای موسوی اول خیلی موافق ساخت فیلم نبودند به خاطر شرایطی که بود، بعد از چند جلسه که صحبت کردیم، رضایت دادند ولی من تنها حضور پیدا کرده بودم و فیلم‌برداری و صدابرداری را خودم شخصا انجام می‌دادم به خاطر اینکه نمی‌خواستم حساسیتی ایجاد شود، نمی‌خواستم باری به دوش‌شان اضافه شود.

حدود یک ماه و نیم، دو ماه فیلم‌برداری طول کشید و بعد هم کارهای تدوین و صداگذاری‌اش. البته این را هم بگویم که یک‌سری مسائلی بود که در فیلم خیلی به آن پرداخته نشده است مثل برخورد ایرانی‌ها با بچه‌های مهاجر. ما فیلم می‌سازیم که دیده بشود و اگر یک‌سری موضوعات را وارد کنیم جلوی پخشش گرفته می‌شود. من سعی کردم با بضاعتی که هست، فعالیت‌های مدرسه و بخشی از مشکلاتی که پیش راه بچه‌ها هست را نشان بدهم.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *