نوسانات دلار، چالش دانشجویان افغانستانی علوم پزشکی تهران

این دانشجویان درحالی خواستار رسیدگی به وضعیت خود هستند که درآمدشان به ریال است و پرداخت شهریه به دلار و از سوی دیگر دانشگاه تهران بخشنامه وزارت بهداشت را درباره آنها اجرا نمی کند.
«نه راه پیش داریم، نه راه پس»؛ این جمله وضعیت دانشجویان افغانستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. در سال‌های گذشته که وضعیت نرخ دلار به نسبت ثابت بود، تعدادی از افغانستانی‌های مقیم ایران، به عنوان دانشجوی خارجی و با قرار پرداخت شهریه دلاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران ثبت‌نام کردند و مشغول تحصیل شدند.
در آن زمان قیمت دلار حدود 3500 تومان بود، اما بعد از نوسانات ارزی سال گذشته قیمت دلار چند برابر شد و از آنجا که دانشجویان افغانستانی اکثراً مقیم ایران هستند و به ریال پول در می‌آورند، این مساله به بحران مضاعف برای آنها تبدیل شد. این مشکل فقط برای دانشجویان علوم پزشکی نیست و دانشجویان رشته‌های دیگری را که ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، شامل می‌شود.
اما بعد از کش و قوس‌هایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هفته‌های گذشته اعلام کرد دانشجویان افغانستانی که والدین آنها در ایران هستند و درآمد آنها ریالی است می‌توانند در صورت داشتن کارت اقامت، به وزارت علوم مراجعه کنند تا مشکل آنها حل شود. به این ترتیب مشکل افغانستانی‌هایی که با وزارت علوم سروکار داشتند، به نوعی حل شد، اما مشکل دانشجویان علوم پزشکی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سروکار دارند هنوز حل نشده است.
البته مهرماه سال 97 و بعد از مراجعه دانشجویان افغانستانی به وزارت بهداشت، این وزارتخانه با بیان اینکه وضعیت این دانشجویان را درک می‌کند، در بخشنامه‌ای خطاب به رییس دانشگاه علوم پزشکی و معاون آموزشی وزارت بهداشت،اعلام کرد دانشجویان افغانستانی که والدین ایرانی دارند، یا بخشی از مقاطع تحصیلی خود را در ایران گذارنده‌اند، شهریه خود را بر اساس نرخ ارز رسمی یعنی 4200 تومان، پرداخت کنند.
یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما بعد از نوسانات ارزی به وزارت بهداشت مراجعه کردیم و این وزارتخانه هم با ما راه آمد و بخشنامه‌ای صادر شد که در دانشگاه بهشتی اجرا شد، اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران از پذیرش آن سرباز زدند و گفتند باید به نرخ دلار روز، پرداختی‌ها صورت گیرد.
وی ادامه داد: دانشجویان از کشورهای مختلف به دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌آیند و چون درآمد آنها دلاری است، نوسانات ارزی تاثیری در وضعیت آنها ندارد، اما وضعیت دانشجویان افغانستانی که درآمد خانواده‌های آنها به ریال است متفاوت است.
این دانشجو بیان کرد: ما نمی‌دانیم چگونه وزارت بهداشت امری را می‌پذیرد، اما دانشگاه قبول نمی‌کند. در پیگیری‌های بعدی وقتی به وزارتخانه رفتیم آنها گفتند زور ما به دانشگاه تهران نمی‌رسد! با این وضعیت ما ناچار به انصراف از دانشگاه هستیم و هزینه‌هایی هم که تاکنون کردیم از بین می‌رود.
یکی دیگر از دانشجویان افغانستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران که او هم ‌خواست نامش فاش نشود، گفت: بعد از تاکیدات رهبر ایران، آموزش و پرورش ملزم شد دانش‌آموزان افغانستانی را ثبت نام کند. حالا انتظار ما از مسئولان ایرانی است که برای دانشجویان افغانستانی هم تسهیلاتی در نظر گرفته شود.
وی افزود: بارها درخواست ما برای دریافت شهریه با ریال و معادل دلار 4200 تومانی که در بخشنامه ای از طرف وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده بود، رد شده است. در ابتدای نیمسال دوم تمام دانشجویان افغانستانی موظف به پرداخت 20 درصد شهریه ترم با دلار آزاد شدند و از آنها تعهد گرفته شد بقیه شهریه را بعد از تعطیلات نوروز تسویه کنند.
این دانشجو در پایان خاطرنشان کرد: این وضعیت بغرنج برای ما دانشجویان افغانستانی در شرایطی است که اگر از کنکور سراسری هم وارد دانشگاه شویم باید سالانه حدود 25 میلیون تومان بپردازیم. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، ناچار به انصراف از تحصیل می شویم که در آن صورت هم دانشگاه اجازه خروج را تا تسویه حساب کامل به ما نمی دهد، هم اقامت تمدید نخواهد شد و بلاتکلیف خواهیم ماند.

*این نوشته پیشتر در ایرنا منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *