نامه ۳۱ استاندار اسبق به نمایندگان مجلس شورای اسلامی: به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی، تابعیت ایرانی دهید

31 استاندار سابق در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس، خواستار تصویب لایحه “اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان غیر ایرانی” شدند.

متن نامه به شرح زیر است:

همانگونه که مستحضرید در پی تصویب مدبرانه کلیات لایحه “اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان غیر ایرانی” توسط شما نمایندگان ملت و تایید کارشناسی این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، هم اکنون در آستانه طرح نهایی موضوع در صحن علنی جهت اخذ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم. اینجانبان، استانداران ادوار مناطق مختلف کشور ضمن تشکر از این اقدام وطن خواهانه و انسان دوستانه درخواست تسریع در تصویب این قانون را داشته و دغدغه‌های خود را به شرح زیر تقدیم می‌داریم:

  1. زیست در مناطق مرزی همواره آمیخته با انواع چالش‌ها اعم از مسایل امنیتی، محرومیت، پدیده قاچاق و تضادهای اجتماعی است. ما امضاکنندگان این نامه که اکثرا تجربه مدیریت ارشد امنیتی و سیاسی در مناطق مرزی را داشته‌ایم و مواجه با ابعادی از تبعیض من جمله عدم انتقال تابعیت از مادران ایرانی مزدوج با مردان غیر ایرانی بوده‌ایم اعلام می‌داریم این پدیده که جمعیت قابل توجهی را به خصوص در مناطق مرزی از حقوق شهروندی و خدمات اجتماعی علیرغم تولد در خاک ایران محروم کرده است تبعات ناهنجاری در پی داشته و زمینه‌ساز تسری “فقر حقوقی” به سایر ابعاد فقر مانند فقر آموزشی، بهداشتی و اقتصادی شده است.
  2. همانگونه که رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: ” کاد الفقر ان یکون کفرا” و همانگونه که امیر المومنین علیه السلام فرمودند: ” از فقر به خداوند پناه ببرید که باعث عقب ماندگی و نارسایی در امور دینی و موجب پریشانی عقل و نارسایی فکر است”. باید گفت آری فقر به کفر نزدیک است و از آن بیم داریم که در صورت عدم چاره اندیشی برای این بعد از مساله فقر در مناطق مرزی در آینده‌ای نه چندان دور با جمعیتی انبوه در مرزهای کشور مواجه باشیم که بی‌توجهی ما به شرایط حقوقی آنان و استیصال ناشی از زندگی غیر رسمی و عدم دسترسی به خدمات اجتماعی زمینه سوءاستفاده از آنان توسط دشمنان این مرز و بوم را فراهم آورد. در آن روز ما نخواهیم توانست این افراد را به خاطر ایجاد چالش‌های امنیتی برای کشور مورد سرزنش قرار دهیم زیرا امروز به عنوان سیاست‌گذار و یا افراد نخبه و خبره ایران زمین چشم بر تبعیض اعمال شده و محرومیت مترتب بر آن بسته‌ایم.
  3. امروز ایران بحمدالله یکی از باثبات­ترین کشورهای منطقه می­‌باشد. این ثبات در اثر همگرایی وثیق دولت و ملت ایران با مردمان کشورهای همسایه تقویت و تحکیم خواهد شد. همانگونه که دولت و ملت ایران در ابتدای انقلاب اسلامی با آغوشی باز پذیرای میلیون ها مهاجر افغانستانی و عراقی رانده شده از کشورشان بود و همانگونه که نیروهای نظامی ایران با همکاری مستمر با مردم کشور عراق در چند سال گذشته خطر تسلط تروریست‌های تکفیری را بر این کشور خنثی کردند به همان ترتیب نیز می‌توان با گشودگی نظر و حسن تدبیر فرزندان زنان ایرانی و مردان غیر ایرانی را به عنوان کسانی که در آینده می‌توانند عوامل پیوستگی و همبستگی ایران با محیط پیرامونیش از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشند به تابعیت ایران درآورد و زمینه ساز نزدیکی قلوب مردمان کشورهای همسایه با مردمان ایران زمین شد. این عمل به معنای واقعی کلمه تاسی به کلام امام راحل است که فرمودند “اسلام مرز ندارد”

در پایان باید مراتب تقدیر و تشکر خود را از وزیرمحترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت رفاه آن وزارت­خانه که در راستای عمل به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر “جذب حداکثری و دفع حداقلی” و همچنین جد و جهد ریاست محترم جمهوری نسبت به “حفظ و اعتلای حقوق شهروندی” پیش برنده تدوین لایحه مذکور در هیئت دولت بوده است را اعلام نماییم و از محضر نمایندگان محترم مجلس بخواهیم که این لایحه را که بر اساس تجربیات میدانی ما در چند دهه گذشته تامین کننده منافع ملی، تضمین کننده امنیت ملی پایدار در دهه‌های آینده خواهد شد را با رای قاطع خود به تصویب برسانند.

اسامی امضاکنندگان:

  1. احمد ترک نژاد– استاندار اسبق استان کرمانشاه
  2. علی بخش جهانبخش–استاندار اسبق سیستان و بلوچستان
  3. سید محمودحسینی– استاندار اسبق سیستان و بلوچستان
  4. مجید خدابخش– استاندار اسبق اردبیل و آذربایجان شرقی
  5. احمدخرم – استاندار اسبق خوزستان
  6. سید ابراهیم درازگیسو–استاندار اسبق گلستان
  7. حبیب‌الله دهمرده– استاندار اسبق سیستان و بلوچستان
  8. اسدالله رازانی– استاندار اسبق کردستان و کرمانشاه
  9. حسن رسولی– استاندار اسبق خراسان رضوی
  10. ابراهیم رضایی بابادی – استاندار اسبق خراسان جنوبی و کرمانشاه
  11. عبدالله رمضان‌زاده– استاندار اسبق کردستان
  12. محمود زمانی قمی– استاندار اسبق ایلام
  13. محمد علی سبحان الهی– استاندار اسبق آذربایجان شرقی
  14. کریم شورانگیز–استاندار اسبق ایلام
  15. محمدرضاصالحی– استاندار اسبق خراسان شمالی
  16. غلامرضاصحراییان– استاندار اسبق کرمانشاه
  17. محمودصلاحی احمدآبادی– استاندار اسبق خراسان رضوی
  18. سید حمید طهایی– استاندار اسبق اردبیل
  19. علی عبدالعلی زاده– استاندار اسبق آذربایجان شرقی
  20. عبدالله کوپایی–استاندار اسبق خراسان
  21. یحیی محمدزاده– استاندار اسبق ایلام و آذربایجان شرقی
  22. محمدرضامروارید – استاندار اسبق ایلام
  23. محمدمهدی مروج الشریعه– استاندار اسبق خراسان جنوبی
  24. فتح الله معین– استاندار اسبق خوزستان
  25. محمدحسین مقیمی– استاندار اسبق کرمانشاه و خوزستان
  26. محمدهاشم مهیمنی– استاندار اسبق گلستان
  27. سید محمود میرلوحی– استاندار اسبق آذربایجان غربی
  28. حاتم نارویی– استاندار اسبق سیستان و بلوچستان
  29. سید علی نکویی زهرایی–استاندار اسبق کرمانشاه
  30. سید جواد نگارنده– استاندار اسبق اردبیل
  31. علی اوسط هاشمی– استاندار اسبق سیستان و بلوچستان

*این نامه پیشتر در خبرگزاری ایلنا منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *