«بررسي ابعاد حقوقي و اجتماعی لايحه اصلاح قانون تابعیت فرزندان با مادر ايرانی و پدر خارجی»

نشست «فرزندان اتباع خارجی؛ از بی‌هویتی تا تابعیت ایرانی» برگزار می‌شود

انجمن اندیشه و قلم، لایحه اصلاح قانون تابعیت فرزندانی که مادر ایرانی و پدر خارجی دارند را بررسی می‌کند.

این نشست روز یکشنبه 19 اسفند از ساعت 15 و 30 دقیقه در مجموعه ایوان شمس تهران واقع در ابتدای بزرگراه کردستان، سالن اشراق برگزار می‌شود.

در این نشست:

 احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مردم تربت جام در مجلس،

مجتبی نوروزی معاون مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،

محمدرضا زمانی درمزاری حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری و

سیدحسین رضوانی، کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل

به بیان دیدگاه‌های خود درباره وضعیت فرزندان اتباع خارجی در ایران و لایحه اصلاح قانون تابعیت فرزندان اتباع خارجی خواهند پرداخت.

این نشست از سوی گروه‌های حقوق و علوم اجتماعی انجمن اندیشه و قلم برگزار می‌شود و اجرای آن را صالح نقره‌کار، وکیل پایه یک دادگستری و مدیر گروه حقوق انجمن اندیشه و قلم برعهده دارد.

حضور در این نشست، برای عموم صاحب‌نظران، علاقه‌مندان و اصحاب رسانه آزاد است.

فرزندان اتباع خارجی، از بی‌هویتی تا تابعیت ایرانی- برررسی ابعاد حقوقی و اجتماعی لایحه اصلاح قانون تابعیت فرزندان با مادر ایرانی و پدر خارجی در انجمن اندیشه و قلم

پس‌نوشت: متن کامل گزارش این نشست در این آدرس قابل دسترسی است:
در این نشست احمد میدری (معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و طیبه سیاوشی (نماینده مجلس شورای اسلامی) به عنوان موافقان لایحه و آقایان سید حسین رضوانی (سفیر سابق ایران در نروژ)، مجتبی نوروزی (معاون سابق رایزنی فرهنگی ایران در کابل) و محمدرضا زمانی (وکیل دادگستری) به عنوان مخالفان لایحه حضور داشتند. در این نشست قرار بود رحیمی جهان آبادی (نماینده مجلس شورای اسلامی) هم به عنوان موافق لایحه حضور پیدا کند که نیامد.

در این شست طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی ابتدا مروری بر قوانین ۴۰ سال اخیر پیرامون اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی- پدر خارجی داشت. تا سال ۱۳۶۳ با استناد به بند ۴ ماده ۹۷۶ قانون مدنی که فرزند حاصل از پدر و مادری خارجی را که یکی شان در ایران به دنیا آمده ایرانی می داند و با تفسیر اولی، به فرزندان مادر ایرانی-پدر خارجی متولد شده در ایران شناسنامه داده می شد. این روند تا سال ۱۳۸۵ هم پابرجا بود و با استناد به آن بند مادران ایرانی این حق را داشتند که به فرزندانشان تابعیت ایرانی را منتقل کنند. او در این نشست متن لایحه ی تصویب شده در کمیسیون قضایی مجلس را قرائت کرد:

«بر اساس این ماده واحده فرزندان حاصل از چنین ازدواج هایی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می شوند قبل از ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران درمی آیند و فرزندان مذکور در صورت عدم تقاضای مادر می توانند پس از رسیدن به سن ۱۸ سال شمسی تقاضای تابعیت ایران را نمایند که در صورت فقدان شکل امنیتی ( به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید ظرف ۳ ماه انجام شده و نیروی انتظامی نسبت به پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی مذکور اقدام کند.در صورت ابهام اثبات نسب در دادگاه صالحه انجام می شود.»…

متن کامل گزارش در این‌جا.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *