مشكلات بانكي مهاجران در آينه مطبوعات

بيش از يك سال است كه مهاجران حاضر در ايران براي انجام تراكنش هاي بانكي خود دچار مشكلاتي هستند. عدم ارائه ي كارت بانكي و خدمات الكترونيك مشكل بزرگي است كه دياران به دنبال حل آن است. در چند هفته ي اخير نيز در سطح رسانه ها مقالات زيادي در مورد موضوع مشكلات بانكي مهاجران نگاشته شده است:

———-

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد

تحریم بانکی مهاجران؛ چرا؟

نگرش‌های نادرست و قوانین قدیمی سبب شده که نتوانیم از فرصت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حضور اتباع خارجی در کشور بهره لازم را ببریم. یکی از این مشکلات، عدم‌ارائه خدمات بانکی نظیر کارت بانکی، دسته چک، دستگاه POS و… بود که از سوی بانک‌ها اعمال شد. براي خواندن متن كامل سرمقاله بر روي تصوير زير كليك كنيد:

سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد در مورد مشكلات بانكي مهاجران حاضر در ايران
  • ———-
  • پرونده ویژه باشگاه اقتصاددانان روزنامه دنیای اقتصاد

خدمات بانکی مهاجران

وقتی از مهاجرت سخنی گفته می‌شود، عموم افراد مهاجرت نخبگان و فعالان اقتصادی را در ذهن خود تداعی می‌کنند. تقریبا اغلب افراد از این موضوع اطلاع ندارند که ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهایی است که مهاجران بسیاری را پناه داده تا از آتش جنگ در امان باشند. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر مهاجر در ایران به‌سر می‌برد. در کشورهای منطقه نیز ترکیه به‌عنوان کشوری که بیشترین مهاجران را در خود جای داده در همسایگی ایران نزدیک به ۵/ ۳ میلیون مهاجر سوری، عراقی، افغانستانی و… را در خود جای داده است.

متن كامل اين پرونده را با كليك بر عكس زير مطالعه كنيد:

ويژه نامه باشگاه اقتصاددانان روزنامه دنياي اقتصاد در مورد مشكلات بانكي مهاجران حاضر در ايران
  • ———-
  • یادداشت در روزنامه کیهان

مهاجران در حصار موانع بانکی

طبق دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان خارجی که در سال 1390 تصویب شده است مهاجران دارای کارت آمایش نمی‌توانند از خدمات الکترونیک بانکی استفاده کنند. این در حالی است که این مهاجران حدود 13 سال است که مدارک شان سالانه تمدید می‌شود و تمام اطلاعات آنها در پایگاه‌های وزارت کشور ثبت شده است، بر اساس آمار سازمان ملل حدود یک میلیون نفر از مهاجران در ایران دارای کارت پناهندگی آمایش هستند.

متن كامل اين يادداشت در آدرس زير:

http://kayhan.ir/fa/news/154043

  • ———-
  • پرونده ویژه روزنامه قدس خراسان

چاله های مراودات مالی مهاجران در ایران

داســتان از گزارش يك خبرگزارى شــروع شد. گزارشي مبني بر اينكه بانك هاى مختلف ايران از ارائه عابربانك و تمديد عابربانك هاى موجود سر باز مى زنند. در روزگارى كه بانكدارى الكترونيك با لحظه لحظه زندگى روزمره همه انسان ها آميخته شده، ارائه نكردن خدمات عابربانك به مهاجران ظلم آشكارى بود.

متن كامل را با كليك بر تصوير زير مطالعه كنيد:

ويژه نامه روزنامه قدس در مورد مشكلات بانكي مهاجران حاضر در ايران
  • ———-
  • روزنامه شرق

مشکلات بانکی مهاجران

بهمن‌ماه سال گذشته حساب‌ بانکی تعداد زیادی از مهاجران خارجی در ایران مسدود شد. این اقدام در حالی رخ داد که بانک‌های ایرانی هیچ‌گونه اطلاع قبلی به این افراد نداده بودند. پس از پیگیری رسانه‌ها در 18 بهمن 96 صالحی، معاون اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، وعده افتتاح حساب مجدد برای مهاجران را داد و گفت: «پیگیر رفع مشکلات «عابربانک» مهاجران افغانستانی هستیم»، اما مثل همیشه بانک‌ مرکزی، اصلا جوابی دراین‌باره نداده و تاکنون نیز خبری از رفع مشکل بانکی این افراد نشده است تا همچنان چشیدن طعم زندگی سخت‌ بدون کارت بانکی برای مهاجران ادامه داشته باشد.

متن كامل با كليك بر تصوير زير:

مقاله روزنامه شرق در مورد مشكلات بانكي مهاجران
  • ———-
  • روزنامه صبح نو

بی‌رحمی در حق مهاجران؛ این بار از سوی بانک‌ها

من یکی از میلیون مهاجر افغان دارای کارت آمایش هستم. تصمیم گرفته بودم که بعد از مدت‌ها یک گوشی جدید خریداری کنم. به فروشگاهی مراجعه و گوشی را انتخاب کردم. زمانی‌که خواستم هزینه گوشی را با عابر بانک از دستگاه پز بکشم فهمیدم کارت مسدود است و من همه  پولم در این کارت بود و مجبور شدم از یکی از نزدیکان پول قرض کنم و چند روز برای رفع مسدودی کارت صبر کنم. الان فکر می‌کنم اگر برای کار واجب‌تری پول لازم داشتم باید آن لحظه چه کاری انجام می‌دادم مثلاً اگر بیمارستانی یا جای دیگری بود چه باید می‌کردم؟…

متن كامل را در آدرس زير مطالعه كنيد:

http://sobhe-no.ir/newspaper/439/7/17419

  • ———-
  • فارس نیوز: سامانه فارس من: 2400 حامی

چرا من حق ندارم از کارت بانکی استفاده کنم!

از بهمن ماه سال 96 کارت بانکی مهاجران دارای کارت آمایش در ایران مسدود شد. شاید فکر کنید که از قبل به ما مهاجرها اطلاع دادند ولی نه متاسفانه هیچ اطلاعی هم به ما ندادن و یکهویی کارت‌های ما رو قطع کردند. پیگیر شدیم جویا شدیم فهمیدیم که مشکل از یکی از دستورالعمل ها بانک مرکزی هست؛ دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتری خارجی.

براي شركت در اين كمپين بر تصوير زير كليك كنيد:

كمپين محروميت مهاجران از كارت بانكي در ايران
  • ———-
  • خبرگزاری فارس

تبعات محدودیت بانکی اتباع خارجی/ دو منفعت اقتصادی گردش مالی مهاجران در بانک‌ها

دادن خدمات بانکداری مناسب به مهاجران، منافع زیادی برای ایران به همراه خواهد داشت. چند مورد از این مزایا در این گزارش ذکر شد. در مجموع، اصلاح قوانین خدمات بانکی مربوط به اتباع خارجی در راستای اعطای خدمات الکترونیک به آنها، این مزایا را دارد:

الف- گردش مالی نادیده گرفته‌ای را برای بانک‌ها فعال می‌کند.

ب- اشراف اطلاعاتی روی تراکنش‌ها، مبدا و مقصد معاملات اتباع خارجی را ایجاد می‌کند.

ج- ارائه این خدمت به مهاجران امری انسانی به حساب می‌آید زیرا در دنیای کنونی زندگی بدون داشتن کارت بانکی امری پیچیده و آزار دهنده است.

متن كامل در اين آدرس:

http://fna.ir/bqw02n

  • ———-
  • تهیه کلیپ کوتاه از مشکلات بانکی مهاجران در ایران

چرا من حق ندارم از کارت بانکی استفاده کنم؟

كليپ چرا من حق ندارم از خدمات بانكي استفاده كنم؟
به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *