پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مهاجران

روزجهانی مهاجران و پیام آنتونی گوترش ، دبیر کل سازمان ملل متحد:

امروزه موضوع مهاجرت در جهان توجه زیادی را به خود جلب کرده است و ترکیب عناصری چون غیرقابل پیش بینی بودن، اضطرار و پیچیدگی در چالش‌ها و دشواری‌های مهاجرت بین‌المللی، این امر را به اقدامات هماهنگ و جمعی میان کشورها و مناطق نیازمند کرده است.

سازمان ملل متحد به طور فعال در این زمینه با هدف ایجاد گفتمان و تعامل بیشتر در کشورها و مناطق مختلف، همچنین ایجاد فرصت های تبادل تجربه و همکاری های موثر نقشی تسهیل‌کننده بازی می کند.

در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اولین اجلاس سران خود در مورد جنبش های بزرگ پناهندگان و مهاجران برای ترویج حفاظت از پناهندگان و مهاجران، مجموعه ای از تعهدات را اتخاذ کرد.

این تعهدات که با نام “بیانیه نیویورک برای پناهندگان و مهاجران” شناخته می شود، اهمیت نظام حفاظت بین المللی را برجسته ساخته و نشان دهنده تعهد کشورهای عضو به تقویت و ارتقای سازوکارهای محافظت از مهاجران است. هم چنین راه را برای اتخاذ دو قرارداد جدید جهانی در سال ۲۰۱۸ میلادی، یعنی قرارداد جهانی پناهندگان و قراداد جهانی برای مهاجرت امن، مرتب و منظم هموار می کند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۳۴۰۰ مهاجر و پناهنده تاکنون زندگی خود را در سراسر جهان از دست داده اند. از همین رو شعار امسال روز جهانی مهاجران “مهاجرت با عزت” برگزیده شده است.

رفتار با عزت با مهاجران از الزامات اساسی پیش روی ما در زمینه مهاجرت است و مهاجرت مسئله بزرگی در دوران ما است.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، مهاجرت مسئله بزرگی در عصر ما بوده و نیرویی برای عزت به شمار می رود، چرا که به مردم اجازه می دهد جان خود را نجات داده و به جای انزوا به جامعه بازگردند. ما نیز باید با مهاجران با عزت رفتار کنیم  و به انتخاب آن ها احترام بگذاریم.

پیام آنتونیو گوترش به مناسبت “روز جهانی مهاجران”

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به مناسبت روز جهانی مهاجران پیامی صادر کرده است.

وی در این پیام اظهار کرد: مهاجرت محرکی قوی برای رشد اقتصادی، پویایی و فهم است و به افراد کمک می کند تا به دنبال فرصت های جدید که هم به نفع منطقه مبدا است و هم به نفع منطقه مقصد باشند. اما در صورتی که مهاجرت به خوبی سازمان دهی نشود باعث تشدید اختلافات داخلی و بین جوامع شده، افراد را در معرض خفت و استثمار قرار داده و اعتماد به دولت ها را از بین می برد.

گوترش با بیان این که این ماه جهان با اتخاذ قراداد جهانی برای مهاجرت امن، مرتب و منظم، گامی بزرگ در زمینه مهاجرت به جلو برداشت، گفت: این قراداد به پشتوانه حمایت گسترده تمامی اعضای سازمان ملل متحد به توجه به چالش‌های واقعی مهاجرت کمک کرده و در عین حال مزایای بسیاری به همراه دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد این قرارداد را مردم محور و با منشا حقوق بشری دانسته و اعلام کرد: این قرارداد راه را به سوی فرصت های قانونی بیشتری برای مهاجرت و اقدامات قوی تر برای مقابله با قاچاق انسان هموار می سازد.

گوترش در پایان پیام خود گفت: در روز جهانی مهاجران مسیری را که قراردادی جهانی برایمان فراهم آورده یعنی “کارساز شدن مهاجرت برای همه” طی کنیم.

٭این نوشته پیشتر در ایسنا منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *