در خصوص رقم واقعی جمعیت مهاجران در جهان مباحثات متعددی وجود دارد. اهمیت فهم آمارهای مهاجرتی از آن روست که به سیاست‌گذاری مهاجرتی در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کمک می‌نماید. اساسا هر سیاست و اقدام که دولت‌ها برای حل مسائل مهاجرتی اتخاذ کنند، بدون آمار و اطلاعات دقیق و قابل اعتماد عمیق خواهد ماند.

لذا دولت‌ها در سطح داخلی و سازمان‌های بین‌المللی در سطح جهانی سعی کرده‌اند آمارها و داده‌های منسجمی در مورد جمعیت مهاجران ارائه دهند. یکی از سازمان‌های بین‌المللی پیشرو در این زمینه، سازمان جهانی مهاجرت (IOM) است. این سازمان هر ساله سعی می‌کند با گردآوری داده‌های مهاجرتی از کشورهای مختلف، گزارش‌های آماری جامعی عرضه کند. این گزارش‌ها معمولا ابعاد مختلف زندگی مهاجران در دنیا مانند ابعاد و ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره را پوشش می‌دهد. 

به تازگی سازمان جهانی مهاجرت گزارش سال ۲۰۱۸ خود را منتشر کرده است که سعی می‌کنیم نگاهی کوتاه به آمارهای مهم این گزارش داشته باشیم.

جمعیت مهاجران در سال ۲۰۱۸

با وجود اختلاف نظرهایی که در تعیین آمار دقیق جمعیت مهاجران در جهان وجود دارد، طبق آمارهای سازمان جهانی مهاجرت (IOM) جمعیت مهاجران در جهان در سال ۲۰۱۸ مجموعا 258 ميليون نفر بوده است.

از این جمعیت ۲۵۸ میلیونی، 124.8 ميليون نفرشان را زنان تشکیل می‌دهند که نشان دهنده رقم بالای جمعیت زنان مهاجر است. 36.1 ميليون نفر از آنان در جهان، كودكان هستند. همچنین 25.4 ميليون نفر از این جمعیت به عنوان پناهنده ثبت شده‌اند. از سویی دیگر آمارها نشان داده که 150.3 ميليون نفر از این جمعیت را نيروي كار مهاجر شکل می‌دهند و 4.8 ميليون نفر از جمعیت را دانشجويان خارجي تشکیل می‌دهند.

بخش‌های دیگر این گزارش نیز اطلاعات و داده‌های جالبی در مورد مهاجرت و شاخص‌های مرتبط با آن مطرح می‌کند که می‌توانند برای کشورهای مختلف و من جمله ایران نیز مفید باشد. برای مطالعه گزارش‌های دیگر سازمان جهانی مهاجرت به این‌جا مراجعه کنید.

جمعیت مهاجران در جهان

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *