چرا فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع خارجی، بی هویت محسوب می شوند؟

اعطای تابعیت ۱۸ سالگی و مسائل فرزندان مادر ایرانی در این زمینه

*من می‌خواهم بروم کلاس فوتبال برای ثبت‌نام کپی شناسنامه لازم هست.‏

✅تا ١٨سالگی صبر کن.‏
*من می‌خواهم برم کتابخانه ثبت‌نام کنم.‏
✅ تا ١٨ سالگی صبر کن.‏
*من می‌خواهم درس بخوانم.‏
✅ تا ١٨ سالگی صبر کن.‏
* من می‌خواهم آینده داشته باشم.‏
✅ تا ١٨ سالگی صبر کن.

 «تا ١٨سالگی صبر کن.» پاسخ صریح قوانین کشور به تمامی نیازهای فرزندانی است که از مادری ایرانی و در سرزمین ایران متولد شده‌اند. طبق قوانین ایران کودکانی که مادر ایرانی و پدری غیر ایرانی دارند و در ایران متولد شده‌اند، تا ١٨سالگی تابعیت ‏ایرانی نخواهند داشت و بعد از پایان ١٨سالگی می‌توانند تقاضای تابعیت و دریافت شناسنامه کنند. نکته قابل ‌توجه این است که بعد از ١٨ سالگی امکان تقاضای تابعیت ایران وجود دارد و نه تعهدی برای اعطای آن.

در وضع موجود، نه‌ تنها مادران ایرانی بلاتکلیف هستند، بلکه حاکمیت نیز سرگردان است و به دلیل فقدان آمار ثبت‌شده، مبنای دقیقی برای برنامه‌ریزی در این حوزه ندارد. تناقض اعداد، فقدان آمار رسمی و بی‌اطلاع‌بودن از واقعیت‌های این حوزه مهمترین مسأله ازدواج دختران ایرانی با اتباع خارجی است.

 منتقدان ساماندهی وضع موجود یکی از دلایل مخالفت خود را با اعطای تابعیت به این فرزندان نگرانی‌های امنیتی حاصل از این اقدام عنوان می‌کنند. اگر نگران ابعاد امنیتی صدور شناسنامه برای آنها هستیم، ادامه وضع موجود به‌ مراتب مسأله امنیتی بزرگ‌تری است. این‌که هیچ داده‌ای از هویت بیش از یک‌میلیون فرزند حاصل از این ازدواج‌ها در دسترس حاکمیت قرار ندارد، مسأله امنیتی نیست؟ بدیهی است ثبت آمار و اطلاعات این افراد نخستین گام در جهت رفع دغدغه‌های امنیتی است.

راه حل‌های مسئله‌‌ی اعطای تابعیت ۱۸ سالگی فرزندان مادر ایرانی

اکنون، وقت تصمیم‌گیری است. دو گزینه پیش‌ روی قانونگذار است. نخست آن‌که در ادامه راه سالیان گذشته، ازدواج‌های غیرقانونی و فرزندان بی‌هویت را افزایش دهیم و منتظر نسل جدیدی از این فرزندان باشیم. ١٨‌ سال بی‌هویتی و سپس بلاتکلیفی برای این فرزندان و عدم دسترسی به اطلاعات این قشر از جامعه برای حاکمیت ارمغان این تصمیم در سالیان گذشته است.

گزینه دیگر اینکه، ازدواج‌ شرعی دختران ایرانی با اتباع خارجی را به رسمیت بشناسیم، هویت فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها را بپذیریم و با اصلاحات قانونی، تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کنیم. فرصت‌های ناشی از حضور فرزندانی که در ایران و از مادر ایرانی متولدشده است و خود را متعلق به سرزمین مادری خویش می‌داند؛ اکنون وقت تصمیم‌گیری است.

٭این نوشته پیشتر در کانال “گذار از این سیاست‌وارگی” منتشر شده است.

اعطای تابعیت ۱۸ سالگی

*عکس از صفحه اینستاگرام everydaygolshahr برداشته شده است.

 

پس‌نوشت:

قطر به فرزندان مادرقطری اقامت دائم داد

فقط در ۷ کشور جهان، زنان به هیچ وجه از بدو تولد حق انتقال تابعیت ندارند…قطر نیز اخیرا به فرزندان مادرقطری حق اقامت دائم داده؛ اما سرنوشت فرزندان مادر ایرانی همچنان نامعلوم است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *