معرفی کتاب «مهاجرت­‌های بین المللی نیروی کار»؛ کتاب جدید دیاران

اندیشکده دیاران به­ تازگی کتاب جدیدی تحت عنوان «مهاجرت­‌های بین‌­المللی نیروی کار: فرصت‌­ها، تهدیدها و سیاست­‌گذاری کشورها» را به بازار کتاب ایران عرضه کرده است. اثر فوق حاصل پژوهش محمدرضا حسن­‌پور، فارغ‌­التحصیل کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه صنعتی شریف است. این کتاب جزء معدود کتاب‌­هایی است که در کشور ما در حوزه اقتصاد مهاجرت نگاشته شده که بر موضوع بسیار مهم نیروی کار مهاجر متمرکز شده است.

امروزه در دنیا مباحثات فراوانی پیرامون موضوع پذیرش مهاجران اقتصادی یا کاری و مزایا و هزینه‌­های این مهاجران برای کشور مبدا و مقصد بین اندیشمندان و سیاست­گذاران مطرح است. پژوهش حاضر با دست گذاشتن بر این موضوع اساسی، سعی می­‌کند ابعاد مختلف مهاجرت نیروی کار را به شکل مختصر و مفید واکاوی نماید.

مهاجرت نیروی کار: آمارها و حقایق جهانی

کتاب مهاجرت‌­های بین­‌المللی نیروی کار متشکل از 5 فصل است. عنوان فصل اول این کتاب «مهاجرت نیروی کار: آمارها و حقایق جهانی» می­‌باشد. در این فصل نویسنده با استناد به داده­‌های نهادهای بین‌­المللی چون سازمان بین‌­المللی مهاجرت و سازمان بین‌­المللی کار، آمارها و اطلاعاتی کلی از تعداد نیروی کار مهاجر در دنیا، توزیع جغرافیایی کارگران مهاجر، کشورهای عمده مبدا و مقصد کارگران مهاجر و وجوه ارسالی آن­‌ها بیان می­‌کند. همچنین پژوهشگر در انتهای این فصل برخی از مهم­ترین عوامل محرک جابه‌جایی نیروی کار در کشور مبدا را نام می­‌برد.

هزینه و فایده مهاجرت نیروی کار:

فصل دوم اثر حاضر «هزینه و فایده مهاجرت نیروی کار» نام دارد که به موضوع مهم پیامدها و تاثیرات مهاجرت­‌های کاری می­‌پردازد. نویسنده معتقد است مهاجرت در کنار فوایدی که برای نیروی کار دارد، هزینه‌­ها و چالش‌­هایی نیز برای آنان دارد. همچنین جابه‌جایی نیروی کار در سطح کلان برای کشورهای مبدا و مقصد مهاجران نیز مزایا و معایب خاصی دارد. و هر کشوری در سیاست‌­گذاری خود درباره مهاجرت­‌های کاری باید به این هزینه­‌ها و فایده‌­ها توجه نماید.

سیاست­‌گذاری مهاجرت نیروی کار

عنوان فصل سوم این کتاب «سیاست­‌گذاری مهاجرت نیروی کار» است. این فصل سعی می­‌کند به کمک تحلیل­‌های اقتصادی پیرامون موضوع بازار کار و کارگران مهاجر، ابعاد گوناگون سیاست­‌گذاری درباره نیروی کار خارجی را بررسی نماید. نویسنده معتقد است سیاست‌­های جذب کارگران خارجی باید با سیاست­‌های اقتصاد کلان و بخشی کشور سازگاری داشته باشد. این فصل مسائل اجرایی و موضوعات مختلف مرتبط با ساماندهی اشتغال اتباع خارجی را به دقت بررسی می‌­کند.

مطالعه تطبیقی: سیاست­‌های پذیرش نیروی کار در کشورهای مختلف

فصل چهارم «مطالعه تطبیقی: سیاست­‌های پذیرش نیروی کار در کشورهای مختلف» نام دارد. این فصل با هدف آشنایی مخاطبان با سیاست‌­های کشورهای دیگر در قبال نیروی کار مهاجر، به مطالعه تطبیقی کشورهای کره ­جنوبی، ژاپن و سنگاپور می‌پردازد. سیاست‌­های کشور مذکور در قبال کارگران تبعه خارجی متفاوت بوده زیرا ژاپن در برابر پذیرش نیروی کار خارجی مقاومت کرده است. اما برعکس سنگاپور حدود 40 درصد از نیروی کارش از اتباع خارجی هستند. این فصل سعی می­‌کند به اختصار تاریخچه­‌ای از جذب نیروی کار بین‌المللی، فرایندهای پذیرش و بازگشت کارگران خارجی را در کشورهای مورد بررسی واکاوی نماید.

مهاجرت نیروی کار در ایران

فصل پنجم که «مهاجرت نیروی کار در ایران» نام دارد، به موضوع بسیار مهم جایگاه نیروی کار خارجی در اقتصاد ایران می‌پردازد. محقق ابتدا با استفاده از آمارهای موجود، اطلاعاتی درباره تعداد مهاجران ساکن در ایران و جمعیت شاغل خارجی در ایران بیان می‌­کند و به این نتیجه می­‌رسد نرخ اشتغال اتباع مهاجر از اتباع ایرانی بیشتر است. این فصل همچنین تلاش می­‌کند فرصت‌­ها و تهدیدات نیروی کار خارجی را برای بازار کار ایران تبیین کند و بدین منظور از آمارهای موجود درباره نیروی کار ایرانی بهره می‌­گیرد. در انتهای فصل نویسنده به تحولات جمعیتی ایران اشاره می­‌کند و اظهار می‌دارد که با توجه ناترازی جمعیت ایران، دولت می‌­تواند کمبود نیروی کار خود را به کمک نیروی کار خارجی ساکن در ایران جبران نماید.

در انتهای کتاب نویسنده به جمع‌­بندی مطالب کتاب پرداخته است. نویسنده معتقد است که نیروی کار خارجی یکی از عوامل رشد اقتصادی کشورهای توسعه­ یافته و نیز جبران مشکلات جمعیتی آنان در دوران پس از جنگ جهانی بوده است. از این جهت مهاجران می‌­توانند برای ایران هم یک فرصت محسوب شوند که این امر مستلزم سیاست‌گذاری صحیح در زمینه مدیرین پدیده مهاجرت می‌­باشد.

اهمیت کتاب مهاجرت‌های بین‌المللی نیروی کار:

امروزه مطالعه پدیده جابه‌جایی نیروی کار برای کشور ما ضروری به نظر می‌­رسد چراکه ما در مقطع کنونی با حجم زیادی از جمعیت اتباع خارجی روبرو هستیم. مطابق آخرین آمارهای وزارت کشور جمعیت مهاجران ساکن در ایران در حال حاضر حدود پنج میلیون نفر است که عمدتا این افراد افغانستانی هستند. از سوی دیگر میزان مهاجرت ایرانیان نیز در سالیان اخیر با رشد قابل توجهی مواجه شده است که اغلب این افراد نیز جزء نیروی کار ماهر یا تحصیل کرده هستند. با توجه به حقایق مطرح شده، بایستی موضوع جابه‌جایی نیروی کار را جدی‌­تر گرفت و پژوهش­‌های بیشتری در این حوزه ترتیب داد. بدون شک آثاری چون کتاب حاضر می­‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند و به توسعه ادبیات سیاست‌­گذاری مهاجرت و اقتصاد مهاجرت کمک شایانی نمایند.

کتاب مهاجرت‌­های بین‌­المللی نیروی کار: فرصت‌­ها، تهدیدها و سیاست­‌گذاری کشورها علی­‌رغم مختصر بودن، اطلاعات بسیار مفیدی از مساله مهاجرت‌­های کاری ارائه می‌­کند. نثر روان و ساده کتاب نیز باعث می‌­شود مطالب کتاب برای هر خواننده‌­ای قابل فهم باشد. این کتاب از سوی انتشارات میراث اهل قلم منتشر شده و امید است مورد توجه مخاطبان فهیم قرار گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب مذکور به ادمین تلگرام دیاران یا ایمیل دیاران پیام دهند یا این که از سایت با سلام آن را خریداری نمایند.

به اشتراک بگذارید

یک نظر

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *