کتاب دیاسپورا از سری کتاب‌های دیاران منتشر شد

نسخه صوتی مطلب

کتاب «دایاسپورا، مقدمه‌ای بسیار کوتاه» از سری کتاب‌های انجمن دیاران در رابطه با موضوع دیاسپورا در جهان منتشر شد. نویسنده‌ی این کتاب کوین کنی، استاد رشته‌‌ی تاریخ و نیز مطالعات ایرلند در دانشگاه نیویورک است.

دایاسپورا یا به تعبیر برخی دیاسپورا به چه معناست؟

مفهوم آن از کجا آمده است؟

چگونه معنای آن در طول زمان تغییر کرده است؟

جایگاه آن در مطالعات مهاجرت چیست؟

چرا استفاده از مفهوم دایاسپورا (دیاسپورا) در سالیان اخیر گسترش یافته است؟

این‌ها سوالاتی هستند که کوین کنی با روایتی تاریخی و دقیق با مثال‌های متنوع از دایاسپوراهای نقاط مختلف جهان (یهودیان، ارمنی‌ها، آفریقایی‌ها، ایرلندی‌ها، آسیایی‌ها و…) در پی پاسخ به آن است.

مترجمان کتاب مسعود آقائي ساداتی و سید پیمان حقیقت‌طلب هستند. در مقدمه‌ی کتاب می‌خوانیم که:

«در کشور ما ایران در سالیان اخیر اهمیت دایاسپورا به صورت محدودی مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. اجرای طرح‌هایی همچون بازگشت نخبگان ایرانی، جذب نخبگان و کارآفرینان بین‌المللی و زمزمه‌های بهره‌مندی از توانمندی‌های ایرانیان خارج از کشور نمونه‌هایی از این توجهات است. اما این امر هیچ‌گاه به صورت یکپارچه و منظم و به صورت یک سیاست واحد از سوی همه‌ی دستگاه‌های اجرایی مورد توجه نبوده است. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم که نبود مطالعات علمی در حوزه‌ی مفهومی دایاسپورا یکی از عوامل بزرگ عدم توفیق ایران و بی‌توجهی به انواع دایاسپوراهای کشور ایران (دایاسپورای ایرانیان خارج از کشور و دایاسپورای افغانستانی‌های ساکن ایران) بوده است. کتاب «دایاسپورا، مقدمه‌ای بسیار کوتاه» یک گام کوچک برای معرفی این مفهوم بزرگ در ایران است…»

کتاب «دایاسپورا مقدمه‌ای بسیار کوتاه» در ۱۵۶ صفحه توسط انتشارات میراث اهل قلم در زمستان ۱۴۰۱ منتشر شده است. برای خرید این کتاب با ارسال رایگان به هر نقطه‌ی ایران می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

خرید کتاب دایاسپورا با ارسال رایگان

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *