روایتی از جنگ و آوارگی به زبان سنگ‌ها

نزار علی بدر؛ قلم کوه‌های صافون

نزار علی بدر ، مجسمه‌ساز و سنگ‌تراش سوری با استفاده از سنگ‌های جبل صافون کشور سوریه، دست به خلق آثاری زده است که به گفته خودش نمادی بر وضعیت ملت اوست.

نزار علی بدر سوریه مهاجرت مهاجرین جنگ سوری

جبل صافون که به نام الجبل الأقرع معروف است، 50 کیلومتر از لاذقیه فاصله دارد و جایگاه رب‌النوع «حدد»، یکی از مهمترین خدایان در سوریه باستان بوده است که به وسیله مردم از شمال کشور تا دمشق پرستیده می‌شده است.
تابلوهای بدر کشتن و ویرانی در سوریه امروز را به تصویر کشیده چنانکه عشق، دوستی، خانواده و بچه‌ها را نیز نشان داده است.

نزار علی بدر مهاجران اجباری مهاجرت

نزار علی بدر از سنگ‌ها آثار هنری مختلفی خلق می‌کند و از آنان عکسبرداری می‌کند و سپس آنها را می‌پراکند و آثار جدیدی به وجود می‌آورد. وی می‌گوید: «من کارهایم را با امانت‌داری منتشر می‌کنم. این امانت پیشینیانم، اوگاریت‌ها هستند و کسی جز من در دنیا نمی‌تواند چنین مجموعه‌هایی بسازد؛ زیرا عشق من به سنگ‌های صافون بی‌حد و مرز است.»
و می‌گوید: «من فریاد عشق، آوارگی، کشتن و ویرانی را به نمایش می‌گذارم. این سنگ‌های صافون هستند که فریاد می‌زنند دست از ریختن خون ما بردارید، می‌خواهیم زندگی کنیم.»

نذار علی بدر جنگ سوریه هنر

وی اضافه می‌کند:«سنگ‌های صافون را انتخاب کردم؛ چون قرن‌ها زیر قدم‌های صافون شسته شده‌اند. رنگ‌های طبیعی و مجموعه‌های آنها مرا شگفت‌زده کرد و من از آنها جالب‌ترین نوآوری‌ها را خلق کردم.»

نذار علی بدر جنگ سوریه

 

نزار علی بدر مهاجران اجباری مهاجرت

منبع

مطلب مرتبط: سیب‌های کابل شیرین است.

به اشتراک بگذارید

یک نظر

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *