چه کسانی صاحب شناسنامه شده‌اند؟

قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در مهر ماه سال ۱۳۹۸ توسط شورای نگهبان تأیید نهایی شد. بلافاصله بعد از تأیید شورای نگهبان این قانون به دولت فرستاده شد تا اجرا شود. رئیس‌جمهور نیز قانون را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. اما اجرایی شدن قانون نیازمند آیین‌نامه بود. آیین‌نامه‌ای که تدوین و ابلاغ آن حدود ۹ ماه طول کشید. در ۱۳ خرداد سال ۱۳۹۹ بود که معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه‌ی اجرایی قانون را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد.

صدور اولین شناسنامه مادر ایرانی ها در استان تهران

       اولین شناسنامه مادر ایرانی ها

پس از کش و قوس‌های زیاد سرانجام در ۲۴  آبان ماه سال ۱۳۹۹ اولین شناسنامه مادر ایرانی ها بر اساس قانون جدید در استان تهران صادر گشت. بدین صورت این قانون به صورت رسمی اجرایی شد. روژینا و هلیا اولین کودکان مادر ایرانی- پدر غیرایرانی بودند که بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۹۸ در سن زیر ۱۸ سال صاحب‌شناسنامه‌ شدند.

پدر روژینا و هلیا یک پزشک غیرایرانی است. مادرشان یک پرستار ایرانی بود که در فروردین ماه امسال در بیمارستان مبتلا به کرونا شد و به شهادت رسید.

نشست خبری صدور اولین شناسنامه مادر ایرانی ها بر اساس قانون جدید در ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در محل اداره‌ کل اتباع خارجی وزارت کشور برگزار شد. در این نشست مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: امروز اولین شناسنامه‌های صادر شده به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با پدر خارجی تحویل داده می‌شود. بعد از تصویب قانون در مجلس با همکاری همه نهاد‌های ذی ربط این اتفاق صورت گرفت. در سال ۹۵ ماده واحده‌ای داشتیم که صرفا فرزندان بالای ۱۸ سال می‌توانستند از این قانون بهره‌مند شوند. با برطرف شدن موانع موجود این امکان برای همه فراهم شد و حالا همه فرزندان حاضر از این ازدواج می‌توانند صاحب شناسنامه شوند. این افراد می‌توانند هم بصورت حضوری و هم بصورت غیر حضوری اقدام به دریافت شناسنامه کنند. در این طرح، ۲۸ هزار نفر زیر ۱۸ سال و ۴۷ هزار نفر، بالای ۱۸ سال نام نویسی کرده اند. هم اکنون ۱۰ هزار پرونده نیز تکمیل شده است. این اقدام جمهوری اسلامی اقدامی مثبت و با اهمیت است.

اولین شناسنامه مادر ایرانی های استان همدان

اولین شناسنامه مادر ایرانی ها

در ۲۰ آذر ۱۳۹۹ مراسم تحویل و صدور اولین شناسنامه‌ها به فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی در استان همدان برگزار شد.

در این مراسم معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان اظهار داشت: تاکنون ۴۳ شناسنامه برای افراد دارای مادر ایرانی و پدر تابعه خارج از کشور در این استان صادر شده است.

مصطفی آزادبخت روز پنجشنبه در این آیین رونمایی از صدور شناسنامه برای اتباع خارجی در ثبت احوال شهرستان همدان بیان کرد: در راستای اقدامات اسلامی و انسانی جمهوری اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال گذشته قانونی تصویب کردند تا بر اساس آن به فرزندان دارای مادران ایرانی و پدران خارجی شناسنامه ارائه شود. آیین نامه اجرایی این قانون توسط هیات دولت ابلاغ و ارسال شد. این اقدام مناسب موجب هویت دار شدن افرادی که دلبستگی و وابستگی به ایران دارند، شد.

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری همدان بیان کرد: ثبت احوال همدان به عنوان یک اداره کل نمونه و موفق، در اجرای این طرح نیز پیشگام بوده. تاکنون از بین ۱۷۴ متقاضی برای ۴۳ نفر شناسنامه صادر کرده است.

آزادبخت اضافه کرد: اعتقاد و مرام ایران اسلامی این است بهترین خدمت را به مردم ارائه دهد در این میان اجرایی شدن این قانون هم بازتاب بسیار خوبی برای نظام جمهوری اسلامی به ویژه در بخش بین الملل داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد: این افراد با اخذ شناسنامه از ثبت احوال جمهوری اسلامی به عنوان شهروندان این کشور نقش مثبت و سازنده ای برای مملکت داشته باشند.

اصفهان و اولین شناسنامه مادر ایرانی

اولین شناسنامه مادر ایرانی ها

در روز ۲۶ آذر سال ۱۳۹۹، به منظور ارزیابی و تبادل نظر در خصوص اجرای قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب ۱۳۹۸ و آیین‌نامه‌ای که در اجرای آن به تصویب رسیده و شیوه‌نامه اجرای این احکام و مقررات، جلسه‌ای با حضور لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور، درخشان‌نیا رئیس سازمان ثبت احوال کشور، استانداران استان‌هایی که بیشتر با موضوع مواجهند مانند تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، قم، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس و معاونان ایشان و معاونان معاونت حقوقی رئیس‌جمهور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

 

در این نشست استاندار اصفهان گفت: تاکنون یک شناسنامه برای فرزند متولد شده از مادر ایرانی و پدر خارجی در اصفهان صادر شد و منتظر دریافت پاسخ استعلام موردنیاز برای صدور شناسنامه برای دیگر متقاضیان هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون در سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان ۲ هزار و ۹۸۲ نفر فرزند مادر ایرانی ثبت نام کردند که حدود ۴۸ درصد آن‌ها بالای ۱۸ سال و بقیه زیر ۱۸ سال هستند.

استاندار اصفهان این تعداد را در مجموع یکهزار و ۴۰۰ خانوار اعلام و تصریح کرد: جلسات مناسبی با نهادهای مربوطه برای اجرای بهتر قانون برگزار شده است.

به گفته وی حدود ۶۰۰ نفر پرونده برای متقاضیان تشکیل و استعلام موردنیاز از نهادهای مربوطه همچون ثبت احوال انجام شده است.

رضایی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که معاونت حقوقی ریاست جمهوری مشکلاتی را که به صورت مکتوب از سوی استانداری اصفهان اعلام شده بررسی و جوابیه‌ای ارسال کند تا ابهامات موجود بر طرف گردد.

استاندار اصفهان گفت: نهادهای مربوطه در این راستا باید ظرف سه ماه به استعلام پاسخ دهند. همچنین حجم بالای متقاضیان و نبود امکانات و نیروی به تعداد کافی از جمله مشکلات است.

وی تصریح کرد: فراهم کردن مدارک توسط متقاضیان، به علت عدم دسترسی به مدارک تولد و ازدواج و مدارک هویتی مشکلاتی را در تکمیل پرونده برای آنها بوجود آورده است.

رضایی یادآور شد: مطابق قوانین و مقررات خانم‌های ایرانی پیش از ولادت فرزند باید دارای تابعیت ایرانی باشند این در حالیست که تعدادی از مادران ایرانی در زمان تولد فرزند تابعیت ایرانی نداشتند. به ویژه آن دسته از هموطنانی که بیشتر در عراق ساکن بودند و این موضوع تشکیل پرونده برای آنها را دچار مشکل نموده است.

استان اصفهان پس از تهران و خراسان رضوی میزبان بیشترین تعداد اتباع و مهاجران خارجی است.

 

زنجان و اولین شناسنامه‌ مادر ایرانی ها

مدیر کل ثبت احوال استان زنجان نیز در ۲۶ آذرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از صدور ۶ شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی پدر غیرایرانی در این استان خبر داد.

 

۱۳۲ شناسنامه در ماه اول اجرای قانون

در ۲۷ آذر ۱۳۹۹ سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تاکنون بیش از ۱۳۰ شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی در سراسر کشور صادر شده است.

سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تصویب قانون صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی اظهار کرد: طی تصویب این قانون در شورای نگهبان و تایید آئین نامه اجرایی به همه واحد‌های اجرایی سراسر کشور این موضوع ابلاغ شد.

ابوترابی با اشاره به اینکه بیش از ۱۳۲ شناسنامه برای این فرزندان صادر شده است، گفت: تاکنون در اصفهان یک مورد، زنجان ۸ مورد، کرمان ۱۹ مورد، همدان ۴۲ مورد صادر شده و ۴۸ شناسنامه آماده صدور و در تهران ۱۴ مورد صادر شده و تعدادی نیز در حال آماده صدور است.

اولین شناسنامه مادر ایرانی در استان مرکزی

اولین شناسنامه مادر ایرانی ها

استاندار مرکزی روز سه‌شنبه ۹ دی ماه ۱۳۹۹ در نشست اعطای نخستین شناسنامه ایرانی به فرزندان متولد شده حاصل از ازدواج از زنان ایرانی با مردان خارجی در اراک گفت: این امر شاید کمی دیر اتفاق افتاد اما توفیقی بزرگ برای مجلس و جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: قانون تابعیت به فرزندان متولد از زنان ایرانی با مردان خارجی قانونی مترقی است. باید تلاش شود پرونده‌هایی که در این راستا تشکیل و مشکل حقوقی آنها رفع شده با سرعت و رعایت دقت، شناسنامه‌های آنها تا پایان سال صادر شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: دستگاه قضایی، شورای تامین و سایر دستگاه‌های مربوطه در استان مرکزی گام‌های خوبی برداشتند که این مهم جای تقدیر دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این آیین گفت: شناسنامه‌های صادر شده برای فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی هیچ تفاوتی با شناسنامه های سایر افراد ایرانی ندارد.

«علیرضا قبادی» افزود: در راستای صدور این شناسنامه‌ها همکاری بین بخشی مناسبی در کشور و استان مرکزی وجود دارد.

وی بیان کرد: امور اتباع و مهاجران خارجی برای تشکیل پرونده‌های مربوط به در این راستا نیاز به سه استعلام از اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: این نهاد همه تلاش خود را به کار گرفته تا استعلام‌های امور اتباع خارجی را در یک هفته پاسخ دهد.

قبادی عنوان کرد: صدور شناسنامه های حاصل از فرزندان مادران ایرانی با پدران خارجی برای سنین زیر ۱۸ سال با سرعت بیشتری انجام می شود. اما بالای ۱۸ سال به دلیل انجام امور مربوط به انگشت نگاری در مدت زمان بیشتری انجام می‌شود.

رئیس دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی اراک نیز گفت: برخورداری حقوق افراد ایرانی برای فرزندان متولد از مادران ایرانی با پدران خارجی یک اقدام ارزشمند است.

«حجت الله درودگر» افزود: از زمان اجرای این قانون کمیسیونی در استانداری مرکزی تشکیل شده و مشکلاتی در خصوص نداشتن گواهی ولادت تولد و سند رسمی ازدواج وجود داشت که منجر مراجعه و ارایه دادخواست‌هایی شد.

وی بیان کرد: دادخواست‌ها با ایراداتی همراه بود و خیلی از آنها دادخواست اثبات وقوع ولادت در ایران ارایه داده بودند که این امر ضرورتی نداشت. ولادت چه در ایران و یا خارج از کشور به شرط مادر ایرانی کفایت می‌کند و محل تولد موضوعیت ندارد.

رئیس دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی اراک اضافه کرد: افرادی که مشمول این قانون هستند. اما گواهی ولادت وجود نداشته باشد و سند ازدواج باشد، باید دادخواست اثبات نسب داده شود.

درودگر عنوان کرد: در این راستا برای فرزندان زیر ۱۸ سال، باید مادر دادخواست اثبات نسب ارایه دهد و از بالای ۱۸ سال باشد، فرد باید به طرفیت از مادر و یا پدر این دادخواست را انجام دهد.

وی بیان کرد: اگر گواهی ولادت وجود دارد اما سند رسمی ازدواج وجود نداشته باشد، یکی از زوجین به طرفیت دیگری باید دادخواست اثبات زوجیت را ارایه دهد.

رئیس کل دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی اراک افزود: اگر گواهی ولادت و سند رسمی ازدواج وجود نداشت، باید هر ۲ دادخواست در قالب یک دادخواست تحویل دادگاه شود.

در پایان این آیین، نخستین شناسنامه ایرانی فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی در استان مرکزی به «منیر نوری» تحویل شد.

دنیا و دیانا: اولین مادرایرانی‌های صاحب شناسنامه در استان سمنان

سه‌شنبه ۹ دی ماه ۱۳۹۹ روزی بود که در استان سمنان اولین شناسنامه‌های بچه‌های مادر ایرانی‌ به دنیا و دیانا اعطا شد.

علی سماکوش مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سمنان با اعلام این خبر اظهار کرد: تاکنون ۷۰۰ نفر برای دریافت شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در این استان ثبت نام کرده اند.

وی افزود : برای رسیدگی به این درخواست‌ها ، ۲۵۰ مورد پرونده صدور شناسنامه ها تشکیل و برای ۱۲۴ نفر استعلام امنیتی انجام شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سمنان از معرفی 10 نفر به ثبت احوال استان برای صدور شناسنامه خبر داد و گفت: این افراد کسانی هستند که پرونده آنها تکمیل شده و مابقی نیز به مرور و پس از تکمیل پرونده برای اخذ شناسنامه به ثبت احوال استان معرفی خواهند شد.

عباس قندالی مدیرکل ثبت احوال استان سمنان نیز گفت : ۱۰ مورد پرونده ارسالی به این اداره کل برای صدور شناسنامه فرزندان با مادر ایرانی و پدر خارجی بررسی شده که شناسنامه دو نفر از این افراد طی یک مراسم به آنها تحویل شد.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان ،ادامه داد: سایر پرونده‌ها نیز به زودی بررسی و شناسنامه ها به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

قندالی از تلاش برای تسریع در فرآیند صدور شناسنامه‌ها خبر داد و افزود: بررسی استعلام ها برای صدور شناسنامه سایر متقاضیان هم ادامه دارد

هرمزگان و اولین شناسنامه‌ مادر ایرانی ها

اولین شناسنامه مادر ایرانی ها

مدیرکل امور اتباع خارجی استانداری هرمزگان در آیین صدور نخستین شناسنامه در بندرعباس در روز ۹ دی ماه گفت: این سال ۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و امسال این قانون ابلاغ شده است که در هرمزگان از مرداد امسال درحال اجراء است.

منصور نبی زاده با اشاره به درخواست تابعیت هزار و ۹۷ خانوار، افزود: ۸۶۹ مادر برای تایید اصالت شناسنامه آن‌ها به ثبت احوال معرفی شده اند که از این تعداد ۸۲۴ نفر اصالت شناسنامه خود را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه ۳۸۵ خانواده سند رسمی ازدواج ندارند، گفت: ۶۳۲ خانواده دارای سند ازدواج رسمی هستند.

نبی زاده گفت: خانواده‌هایی که سند ازدواج رسمی و گواهی ولادت فرزند ندارند می‌توانند به دادگستری‌های سراسر استان مراجعه کنند تا حکم نکاح و احراز نسب آن‌ها صادر شود.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان گفت: ثبت احوال نیز اصالت هویت شناسنامه مادر را احراز می‌کند که به بیش از ۹۰ درصد این درخواست‌ها پاسخ داده شده است.

راشد رشیدی افزود: تا کنون ۶ خانواده برای صدور شناسنامه به ثبت احوال معرفی شده اند.

وی گفت: در استان حدود ۳ هزار نفر مشمول این قانون هستند که باید برای آن‌ها شناسنامه صادر شود.

سعید ناجی معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان گفت: ثبت احوال به هویت این افراد رسمیت می‌بخشد که با اجرای این قانون مشکلات این اتباع برطرف می‌شود.

اولین شناسنامه مادر ایرانی ها در استان کردستان

اولین شناسنامه مادر ایرانی ها

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان روز سه‌شنبه در آیین اعطای نخستین شناسنامه فرزند حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در استان اظهار داشت: این اتفاق مهم یکی از کارهای خوب و ماندگار دولت و مجلس شورای اسلامی دوره دهم است.

محمدابراهیم زارعی اضافه کرد: دولت به طور جدی پیگیر این موضوع بود تا افرادی که فاقد شناسنامه هستند صاحب شناسنامه شوند و این مهم در سال جاری تحقق پیدا کرد.

وی ضمن تشکر از افرادی که دست اندرکار صدور این شناسنامه‌ها در استان هستند، گفت: می‌طلبد اطلاع رسانی گسترده‌تری در این رابطه انجام شود تا همه افراد دارای این شرایط برای دریافت شناسنامه اقدام کنند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کردستان هم در این مراسم اظهار داشت: تاکنون در شهرستان مریوان ۳۸ خانوار با ۶۵ نفر، در بانه ۱۸ خانوار با ۳۵ نفر، در سنندج ۱۵ خانوار با ۲۱ نفر، در سقز سه خانوار با هفت نفر در سروآباد یک خانوار با سه نفر و در شهرستان های کامیاران ودیواندره هم هر کدام یک خانوار با یک نفر متقاضی دریافت شناسنامه شدند.

راغب الفت با اشاره به اینکه از این تعداد ۴۹ نفر مونث و ۸۴ نفر مذکر هستند، افزود: ۱۸ پرونده فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در کردستان مربوط به فرزندان زیر ۱۸ سال و ۱۰۳ پرونده هم در ارتباط با فرزندان بالای ۱۸ سال است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۷ نفر هم دارای گذرنامه، چهار نفر هم دارای دفترچه اقامت ویژه و ۲۱ نفر نیز دارای گواهی ثبت احوال هستند، گفت: پرونده ۱۲۱ نفر هم در سامانه وزارت کشور ثبت شده و ۱۲ پرونده دیگر هم در حال ثبت در این سامانه است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان هم در این مراسم اظهار داشت: ۵۵ پرونده فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی برای ثبت احوال استان ارسال شده است.

حسن صومی یادآور شد: در این مراسم شناسنامه دوتن از فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی که یکی از آنها بالای ۱۸ سال و یکی هم زیر ۱۸ سال سن دارد به آنها تحویل داده می شود.

چهارمحال بختیاری و شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی

به گزارش روابط عمومی اداره کل ثبت احوال استان چهارمحال و بختیاری، به مناسبت روز ملی ثبت احوال در ۹ دی ۱۳۹۹ اولین شناسنامه صادر شده به موجب قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی طی مراسمی توسط استاندار چهارمحال و بختیاری تحویل متقاضی گردید.

عبدالرضا کریمی مدیرکل ثبت احوال استان در حاشیه این مراسم که به صورت نمادین به مناسبت روز ملی ثبت احوال برگزار گردیده بود گفت : در اولین گام ابلاغ قانون اعطای تابعیت به همه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی به استان ،شناسنامه آقای علی ساعدی که مادرش اهل شهر طاقانک و پدرش تبعه کشور عراق می باشد صادر و در روز ملی ثبت احوال توسط استاندار تحولیل متقاضی گردید

 

ایلام و اولین شناسنامه مادر ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری ایلام در این مراسم با بیان اینکه تاکنون برای ۳۵۰ نفر از این افراد پرونده تشکیل شده است افزود: در اجرای قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی با توجه به دستورالعمل‌های موجود از این تعداد پرونده ۲۵۰ نفر آن‌ها در حال استعلام و سیر مراحل قانونی ست.

مدیرکل ثبت احوال استان نیز در این مراسم گفت: فرزندان این افراد که شناسنامه دریافت می کنند اگر به سن ۱۵ سال رسیده باشند می توانند برای صدور کارت ملی نیز اقدام کنند.

 

یزد و صدور اولین شناسنامه مادر ایرانی

اولین شناسنامه مادر ایرانی ها

خبرگزاری ایسنا در گزارش خود از مراسم صدور اولین شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی در استان یزد در ۱۱ دی ۱۳۹۹ نوشت:

محرومیت قانونی فرزند ایرانی حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع خارجی با صدور اولین شناسنامه‌ برای این قشر در یزد پایان یافت ولی بنا بر اعلام دفتر امور اتباع استان یزد بیش از یکهزار نفر دیگر هنوز در انتظار هویت‌دار شدن با صاحب شناسنامه شدن هستند.

امروز خواهر و برادری در یزد که سال‌ها به علت نداشتن پدر ایرانی از حقوق یک شهروند ایرانی محروم بودند، با دریافت شناسنامه هویت پیدا کردند و اشک ریختند.

 البته سالن مراسم را سراسر اشک گرفته بود؛ مادری که به دیوار تکیه زده بود، در حالی که با یک دست چادرش را جمع و با دست دیگر اشک‌هایش را پاک می‌کرد، بلند بلند می‌گفت: «خدایا شکرت»، در گوشه‌ای دیگر هم مرد جوانی بود که با چشمان خیس در گفت‌وگو با خبرنگاران، این اتفاق خوشایند را بهترین اتفاق زندگی‌اش برمی‌شمارد.

با این حال هنوز هم فرزندان زیادی در گوشه و کنار این شهر هستند که به علت ازدواج مادرانشان با یک فرد غیرایرانی از کمترین حقوق شهروندی مانند تحصیل، شغل، حتی یک حساب بانکی و سایر امتیازات یک ایرانی محرومند ولی اکنون با نظر مساعد مسئولان، این کودکان ایرانی نیز با صدور شناسنامه صاحب هویت می‌شوند.

«فاطمه موسوی» یکی از صاحبان دریافت‌کننده شناسنامه با بیان این که حاصل ازدواج مادری ایرانی و پدری عراقی است، گفت: انسان بی هویتی بودم که امروز صاحب هویت شد و در آینده حتما فرزندانم نیز دارای هویت خواهند بود.

وی با اشاره به اهمیت شناسنامه در زندگی افراد و تعیین سرنوشت و آینده آنها، افزود: در صورت نبود شناسنامه هرگر نمی‌توانستم حتی کمترین حقی در جامعه داشته باشم و حتی از داشتن یک حساب بانکی محروم بود.

وی نبود شناسنامه را مانعی برای ادامه تحصیلش دانست و بیان کرد: به علت نداشتن شناسنامه، درس نخواندم و از لذت تحصیل محروم شدم ولی امروز خوشحالی وصف نشدنی، تمام وجودم را فرا گرفته است.

«مجاهده حائری زاده» همسر یک تبعه خارجی در یزد هم با بیان این که مشکلات زیادی را تاکنون به علت نداشتن شناسنامه برای فرزندانش متحمل شده است، به خبرنگار ایسنا، گفت: مصائب متعددی را به چشم دیدم که شامل تضییع حقوق فرزندم برای تحصیل، کار و فعالیت در عرصه مورد علاقه‌اش بود.

وی با بیان این که تنها نداشتن شناسنامه باعث کاستن از حقوق فرزندانش شده است، گفت: شکرگزار این رخداد ارزشمند هستم.

حائری زاده با بیان این که برخورد جامعه با فردی که همسر یک تبعه خارجی است قابل تحمل نیست، گفت: همیشه به مشکلاتم، نداشتن شناسنامه فرزندانم را نیز به رخم می‌کشیدند و همواره به جای دیدن بعدی از زندگی من به عنوان یک ایرانی، خارجی بودن همسرم را می‌دیدند و مورد سرکوب و سرزنش قرار می‌دادند.

خوشبختانه لایحه‌ای مربوط به فرزندان مادران ایرانی مزدوج با اتباع در مجلس، هویت‌دار شدن این افراد را یک حق قانونی برای آنها کرد و با شناسنامه‌دار شدن این افراد، حقوق این فرزندان را برابر با یک ایرانی کرد.

«سعید پرویزی» مدیر کل دفتر امور اتباع و مهاجران استان یزد در نشستی که به همین منظور در محل اداره کل ثبت احوال یزد برگزار شد، با بیان این که ۱۰۴۳ متقاضی دریافت شناسنامه در یزد شناسایی و دعوت به اقدام برای تهیه آن شده‌اند، گفت: تاکنون تشکیل پرونده برای آنها انجام و پرونده ۳۰۴ نفر برای تهیه شناسنامه به ثبت احوال برای تایید و تکمیل توسط نهادهای امنیتی ارسال شده که در دست اقدام است.

وی با بیان این که استعلام شناسنامه ۱۰۰ مادر ایرانی نیز برای مراجع امنیتی ارسال شده است، افزود: امروز نیز شناسنامه چهار مادر ایرانی رونمایی شد تا فرزندانشان بتوانند با تابعیت ایرانی از خدمات جامعه استفاده کنند.

«محمدعلی مکرمی» مدیرکل ثبت احوال استان یزد نیز در خصوص رفع مشکلات و خلا قانونی این افراد در مجلس، سخنانی را بیان و پیام معاون وزیر را قرائت و از شناسنامه‌های این افراد با حضور «محمدعلی طالبی» استاندار یزد رونمایی کرد.

شروع اجرای قانون در کنسولگری‌های ایران در کشورهای خارجی

وزارت امور خارجه در ۲۵ آذر ماه سال ۱۳۹۹ اطلاعیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد و اجرای قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی پدر غیرایرانی را به صورت رسمی آغاز کرد:

به آگاهی هم میهنان عزیز می‌رساند، با توجه به اجرایی شدن قانون اعطای شناسنامه به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی و تهیه و تدوین شیوه نامه اجرایی آن برای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور توسط وزارت امور خارجه، روند اجرایی با ثبت نام از طریق سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی(میخک) به نشانی: mikhak.mfa.irآغاز شده است.

متقاضیان در این سامانه باید ثبت نام خود را انجام دهند و سپس بر اساس نوبت دهی، زمان مراجعه حضوری برای ارائه مدارک مورد نیاز به آنها اعلام می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه این روند نیازمند طی مراحل استعلام از مراجع ذیربط است و پس از آن، روند ادامه مسیر به متقاضی اعلام می‌شود.

در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است:ثبت نام برای ایرانیان خارج از کشور، ابتدا در چهار نمایندگی استکهلم، دبی، ورشو و فرانکفورت به مدت حدود یک ماه به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد و متعاقب آن با رفع نقایص فنی احتمالی به صورت فراگیر در همه نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور عملیاتی و خبر آن نیز به اگاهی عموم خواهد رسید.

تعداد متقاضیان شناسنامه

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط اداره اتباع خارجی وزارت کشور تعداد متقاضیان شناسنامه‌ی مادر ایرانی- پدر غیرایرانی که در سایت این اداره در استان‌های مختلف ثبت‌نام کرده‌اند برابر با ۸۱۴۳۶ نفر است که از این تعداد ۶۲ درصد زیر ۱۸ سال و ۳۸ درصد بالای ۱۸ سال سن دارند

سرنوشت شناسنامه‌ در استان‌های اصلی

استان‌هایی که بیشترین جمعیت اتباع خارجی را در خود جای داده‌اند، بیشترین تعداد ازدواج‌های بین زنان ایرانی و مردان غیرایرانی را هم دارند. استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، سیستان و بلوچستان، قم و گلستان بیشترین تعداد ازدواج‌های بین زنان ایرانی با مردان غیرایرانی را دارند. در این بین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و قم تاکنون حتی یک شناسنامه هم برای فرزندان مادر ایرانی پدر غیرایرانی صادر نکرده‌اند و این نکته مایه‌ی نارضایتی بسیاری از زنان ایرانی در این استان‌ها شده است.

به اشتراک بگذارید

نظرات

  1. اینم جزو خیانت اصلاح طلب ها به کشور است خدا لعنتشان کند به جای اینکه برن از کشور پدری نفقه و مسولیت بگیرن و اینجور ازدواج ها را کاهش بدن دارن باعث می شن افزایش پیدا کند اگر اینها باز هم قبول مسولیت می کردن و سر خانه و زندگیشان بودن باز یک چیزی ولی اینها همسر سوم و چهارم این افراد هستن طرف از اینجا رد شدن یک زنی صیغه کردن و رفتن حالا مسولیت بچه شان افتاده گردن ایران

  2. اصلانم خیانت نیست قانون های عصر حجری که یه عده انسان های بی گناهه امثال من رو از تمام ارزوهاش دور کرده خیانته.خداتورو لعنت کنه که چشم نداری انسانی به ارزوهاش برسه.

  3. واقعانم چه طور وقتی مادری میمیره دهن همه بچه ها بازه میراث شو بخورن خاک و سرزمین یک مادر میراثش نیست پس از مادر نباید توقع میراث داشته باشید فقط شما دوست عزیز این موضوع رو اگر خیانت میدونی از مادرت میراث نخواه

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *