تحصیل در این سوی مرزها

جذب دانشجو از سایر کشورها، دستاوردهای عمده ای از ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارد که مهم‌ترین آن ها عبارت‌اند از: توسعه دامنه نفوذ فرهنگی و علمی در بلندمدت، ترویج زبان بومی از طریق دانشجویان سایر کشورها، پرورش نسل آینده سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کشورهای دیگر، معرفی توانمندی های کشور میزبان در حوزه های مختلف و کمک به صادرات علم و فناوری، ، جذب اقشار نخبه سایر ملل و بهره‌برداری از ظرفیت آن‌ها، جذب درآمدهای ارزی از طریق شهریه دانشجویان و هزینه زندگی آنان.

در راستای محورهای فوق با توجه به سرمایه‌گذاری وسیعی که ایران در دو دهه‌ی گذشته بر روی تربیت نیروی انسانی در سطوح بالای تحصیلات تکمیلی انجام داده است، از پتانسیل بالایی برای گشودن درهای اقتصاد دانش‌بنیان از طریق آموزش به دانشجویان بین‌المللی برخوردار است.

جمهوری اسلامی ایران، کشوری باسابقه‌ی تاریخی و فرهنگی غنی و همچنین با وجوه دینی و مذهبی برجسته است. این ظرفیت زمینه را برای تحصیل دانشجویان در رشته های مربوط به ایران و اسلام و گسترش گردشگری از طریق این افراد و خانواده هایشان فراهم می آورد. استفاده از این ظرفیت زمینه را برای تربیت افرادی علاقه مند به ایران و مذهب تشیع به‌خصوص در کشورهای منطقه فراهم می کند و در بلندمدت به ابزاری نیرومند برای حفظ و ارتقای امنیت ملی و منافع ملی ایران در منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

گزارش « تحصیل در این سوی مرزها ، نگاهی به جایگاه ایران در بازار جذب دانشجویان بین‌المللی» تلاش دارد تا در راستای تحقق اهداف مورد اشاره، پس از بررسی شرایط بازار دانشجویان بین‌المللی براساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط سازمان‌های جهانی، تصویری دقیق از وضعیت کشور در بازار جذب دانشجویان بین‌الملل در میان کشورهای منطقه ارایه دهد.

در ادامه‌ی این گزارش، آمار دانشجویان بین‌المللی ایران بر اساس روایت‌های مختلف تشریح خواهند شد و همچنین سیر تطور قوانین مصوب در این حوزه را مرور خواهیم کرد. درنهایت، با اتکا بر مصاحبه‌های انجام‌شده با تعدادی از دانشجویان بین‌المللی حاضر در ایران، چالش‌های اساسی در جهت رشد کمی تعداد دانشجویان جذب شده و ارتقاء سطح کیفی آنان تشریح می‌شود.

امید است این گزارش زمینه‌ای را برای فعالیت منسجم‌تر و دقیق‌تر به‌منظور بازطراحی فرایندها در جهت بهبود زیست دانشجویان بین‌المللی در ایران فراهم سازد و در راستای تحقق اهداف سند 5 ساله ششم توسعه در مورد جذب 75000 دانشجوی بین‌المللی (معادل 8/1درصد کل جمعیت دانشجویی کشور در افق برنامه) گامی روبه‌جلو باشد.

برای مطالعه‌ی گزارش از لینک زیر استفاده کنید.

« تحصیل در این سوی مرزها ، نگاهی به جایگاه ایران در بازار جذب دانشجویان بین‌المللی»

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *