‌عصر جدید برای عصر جدید

حضور مهاجران افغانستانی در برنامه‌ی عصر جدید واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. یادداشت زیر نوشته‌ی آقای علی‌اکبر شریفی رهگذر است که از دریچه‌ی دید یک مهاجر افغانستانی به برنامه‌ی عصر جدید و رویکرد آن در قبال پذیرش مهاجران پرداخته است:

 

بیشتر مخاطبان تلویزیون، احسان علیخانی را در برنامه جذاب و معنوی «ماه عسل» دیدند و آشنا شدند. او انصافا مجری و کارگردان توانمند، خلاق، خوش ذوق و شوخ طبعی است که در کارنامه اش تندیس و لوح بهترین مجری را هم دارد. «عصر جدید» از دیگر ابتکارات و افتخارات اوست که باید آفرین و دست مریزاد گفت. او خلاقانه و مطابق نیازهای جامعه برنامه تولید می کند و انگشت روی موضوعات و سوژه هایی گذاشته که دیگران به کلی از آن غافلند.

رویکرد استعدادیابی در عصر جدید یک ابتکار، یک شاهکار است. در همین دو سال استعدادهای درخشان زیادی کشف و مورد حمایت قرار گرفت و این کار مایه امید و شکوفایی استعدادهاي دیگری و در نتیجه مایه بالندگی و سرزندگی و پیشرفت جامعه خواهد شد. عصر جدید کلیشه و تکرار نیست، یک برنامه ی کاملا تازه، جذاب و پیشرو است. مردم أنچه را که قبلا در فیلم ها می دیدند و از مقوله خیالات می دانستند، ولی در عصر جدید کاملا عینی، واقعی و بدور از هر نوع تصنع سینماگری از نزدیک دیدند و باور کردند.

یکی از ویژگی های مهم عصر‌جدید بین المللی بودن آن است که خود نشان از رویکرد مهرورزی و شکوفاسازی همگانی آن دارد. عصر جدید می گوید جهان ما زمانی زیبا و دلپذیر می شود که همه مردمان سرزمين های دور و نزدیک به پیشرفت و آرامش دست یافته باشند و آیین مهرورزی همگانی شده باشد. در سایه رویکرد بین المللی این برنامه، ورزشکاران هنرمند افغانستانی نیز دو سال پیاپی مجال حضور یافتند.

هنرنمایی هر دو گروه ورزشکار هموطن در این دو سال واقعا تماشایی و دلکش بود که توانستند تمام ستاره های داوران را بگیرند؛ ولی حضور پارکورکاران مهاجر در سال پار غافلگیرانه و خاطره انگیزتر از امسال بود؛ زیرا اولین باری بود که از جامعه مهاجر در یکی از تاپ ترین و ناب ترین برنامه تلویزیونی کشور میزبان دعوت شده بود. دیگر اینکه به نظر من ضمن اینکه گروه پارسال خیلی حرفه ای و شیک تر توانستند برنامه خودشان را اجرا کنند، خاطره بسیار شیرینی برای این گروه و بینندگان رقم خورد و آن خواستگاری موفق یکی از اعضای گروه از دختر مورد علاقه اش در همان برنامه بود.

اما امسال برای من اسم و لوگوی گروه پرواز خیلی جالب بود. هر یک از بالهای لوگوی پرواز با پرچمهای دو‌ کشور ایران و افغانستان تزیین شده بود که برای مخاطبان پیام روشنی داشت؛ یعنی مردمان این دو سرزمین پیکر واحدند، سرشت و سرنوشت مشترکی دارند؛ خوشبختی و پیشرفت یکی عین پیشرفت و‌خوشبختی دیگری، چنانکه رنج و محنت این یکی همان رنج و محنت دیگری است. هیچ دو کشوری مانند افغانستان و ایران باهم نزدیک و همسان نیستند؛ ما سه کشور فارسی زبان داریم، اما این تنها افغانستان و ایران هستند که تاریخ و‌ تقویم رسمی أنها هجری شمسی است.

عصر جدید بهانه ای شد تا بار دیگر کنارهم بنشینیم و‌ از حال و احوال یکدیگر بپرسیم، بیشتر بدانیم و بهتر بشناسیم تا مبادا دیگر هیچ ایرانی از همسایه افغانستانی خود نپرسد که شما زبان فارسی را کجا یاد گرفته اید! مردم ایران و افغانستان همواره در غم و شادی هم شریک بودند، و از مرزها و ارزشهای مشترک یکدیگر دفاع کرده اند. همان گونه که مبارزان مسلمان افغانستان در حمایت و پیروزی انقلاب اسلامی نقش و سهم داشتند، دولت و ملت ایران نیز در‌جهاد افغانستان حامی مجاهدین این مرز و بوم بودند. اگر افغانستانی ها در هشت سال جنگ تحمیلی در دفاع از مردم مسلمان ایران جانفشانی کردند و شهید دادند، ایرانیان نیز از مهاجرین کشور دوست و همسایه خود میزبانی کردند و در بازسازی افغانستان نیز مشارکت چشمگیری داشته اند. مردم و دولت افغانستان هرگز خوبی ها و مهرورزی های ملت و دولت ایران را فراموش نخواهند کرد؛ تقدیر شهرداری تهران از کارگران هموطنمان، ساخت مدرسه شهدای دانایی برای کودکان مهاجر، و موافقت رئیس جمهور محترم جناب دکتر روحانی با درمان رایگان بیماران بی بضاعت کرونایی مهاجرين نمونه های روشنی از مهرورزی های و خدمات دلسوزانه جمهوری اسلامی و‌ مردم شریف ایران است. همچنین هرگز فراموش نخواهیم کرد که بسیاری از نخبگان و‌ افتخارآفرینان افغانستان در دیار مهاجرت در سایه میزبانی و مهربانی شما از این سرزمین سربرآورده اند.

خلاصه، عصر جدید تلاشی برای تغییر رویکرد رسانه ملی ایران در بازنمایی تصویر مثبت و واقعی مهاجرین و اعتراضی بر فیلمها و سریالهای سبک و زننده ای چون شیوع و چارخونه و مانند آن بود. دوستی و پیوستگی دو کشور ایران و افغانستان بیش از پیش استوار و برقرار باد!

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *