کرونا: باز هم دیوار کوتاه مهاجران

شیوع بیماری کرونا در ایران در روز پنج‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ به صورت رسمی تأیید شد. با فوت دو بیمار مسن با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار-عرب‌نیای قم شایعاتی در مورد ابتلای آنان به ویروس کرونا شکل گرفت. با انجام آزمایش‌ها ابتلای آنان به کرونا تأیید شد. پس از آن در شهرهای مختلف شاهد تأیید موارد ابتلا به ویروس کرونا بوده‌ایم. در روزهای گذشته با افزایش آمار تلفات ویروس کرونا در ایران فرضیه‌های مختلفی در مورد علت ورود این ویروس به ایران مطرح شده است. دو بیماری که در شهر قم به علت کرونا درگذشتند از دو منطقه‌ی جدای شهر قم بودند، سفر خارجی نداشتند و حتی در داخل ایران هم سفری نداشتند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در روز یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ در مورد منشأ این بیماری به خبرگزاری‌ها گفت: «طبق بررسی‌هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال مشخص شدن است. همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است.»

اما در روز دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸، اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه‌ی مجلس شورای اسلامی پس از جلسه‌ی غیرعلنی نمایندگان مجلس با وزیر بهداشت به رسانه‌هاگفت: «طبق گزارش وزارت بهداشت، عامل ابتلا به کرونا در ایران افرادی بودند که از مبادی خروجی غیرقانونی از پاکستان، افغانستان و چین به ایران آمده‌اند.»

اگر کرونا کار مهاجران ورودی از سمت شرق ایران بود که باید استان‌های شرقی ایران با آن درگیر می‌شدند. حالا بگذریم که الگوی ورود و خروج مهاجران بدون مدرک در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که فصل زمستان ما شاهد کمترین ورود و خروج این دسته از مهاجران هستیم.

این اظهارات ضد و نقیض و انداختن تقصیر به گردن مهاجران، متأسفانه تبدیل به یکی از عادت‌های برخی مدیران و نمایندگان مجلس در ایران شده است. عادتی که مستدل نبودن آن این روزها بیشتر به نظر می‌آید…

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *