شهادت یک فرزند مادر ایرانی در کنار سردار سلیمانی

ابومهدی المهندس, رئیس حشدالشعبی از اشخاص مهمی بود که در حمله‌ی تروریستی نیروهای آمریکایی در کنار حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید. فرمانده و سیاستمدار شجاعی که در کنار حاج قاسم داعش را در خاورمیانه سرنگون کردند.

یکی از نکات قابل‌توجه در زندگی ابومهدی المهندس تولد او از پدری عراقی و مادری ایرانی بود. او در سال 1333 در بخش قدیم بصره متولد شد. به واسطه‌ی شغل پدرش در شهرهای مختلفی به تحصیل پرداخت. او از دانشکده‌ی فناوری بغداد مدرک مهندسی‌اش را دریافت کرد و همزمان وارد فعالیت‌های سیاسی شد. ابومهدی المهندس ارتباطش با سرزمین مادری‌اش را هیچ‌گاه قطع نکرد. در برهه‌های مختلف زندگی‌اش به ایران رفت‌وآمدهای متعدد داشت. او به‌عنوان یک شیعه مبارزه با صدام حسین را در سرزمین عراق آغاز کرد و با تنگ شدن شرایط به ایران آمد و در کنار رزمندگان ایرانی علیه صدام حسین جنگید. همسر ابومهدی المهندس نیز یک ایرانی بود. پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس, سرلشگر باقری و سرلشگر صفوی به منزل او در تهران رفتند و تسلیت گفتند.

مادر ایرانی بودن شهید ابومهدی المهندس نکته‌ی بسیار مهمی است. قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در 15 مهر ۱۳۹۸ از طرف مجلس به دولت ابلاغ شد. از سال ۱۳۸۵ به بعد فرزندان مادر ایرانی- پدر غیرایرانی متولد ایران تا ۱۸ سالگی ایرانی دانسته نمی‌شدند. بعد از ۱۸ سالگی هم به‌شرط ترک تابعیت کشور پدری‌شان می‌توانستند امیدوار به دریافت تابعیت ایرانی باشند.

اما قانون جدید در راستای حفظ ارتباط فرزندان مادر ایرانی با سرزمین ایران تمهیدات قابل‌توجهی دارد. این قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به تأیید شورای نگهبان رسید. به‌موجب این قانون فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران در می‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی می‌توانند تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.. قانونی که اجازه‌ی بهره‌مندی مجدد سرزمین ایران از امثال ابومهدی المهندس را فراهم می‌کند.

این قانون از ۱۵ مهر ۱۳۹۸ تا به امروز از سوی دولت اجرایی نشده است. مسئله‌ی تأسف برانگیزی که مرور زندگی ابومهدی المهندس اهمیت اجرای آن را گوشزد می‌کند.

به اشتراک بگذارید

نظرات

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *