واقعیت به جای احساسات

درباره روند جذب مهاجران در آلمان

​​​​​​​دولت آلمان تاکنون ۱۱ گزارش درباره جذب مهاجران در جامعه آلمان ارائه کرده است. آخرین گزارش زیر تاثیر شمار فزاینده پناهجویان نوشته شده بود. حال سازمان امدادگر کاتولیک مالتزر تحلیل خود دراین باره را منتشر کرده است.

کارل پرینتس تسو لوون‌اشتاین هنگام معرفی گزارش سازمان امدادگر کاتولیک مالتزر Malteser درباره جذب مهاجران در جامعه آلمان، روز چهارشنبه (۲۷ سپتامبر / ۵ مهر) در برلین گفت که این سازمان به رغم وجود گزارش‌هایی در این باره، باز تصمیم به تهیه گزارشی تازه گرفته است. او گفت که گزارش سازمان مالتزر “بی‌مانند” است. او تاکید کرد که البته سازمان مالتزر نخواسته با دیگران و گزار‌ش‌های آنها وارد رقابت شود.

اطلاعاتی که در گزارش ۱۱۲ صفحه‌ای مالتزر خلاصه شده از سویی نتیجه تحلیل‌های علمی راجع به موضوع مهاجرت است و از سوی دیگر “حاصل تجربه‌هایی است که مالتزر در جریان حمایت از پناهجویان به دست آورده است”. آنچه برای پرینتس تسو لوون‌اشتاین مهم بوده پیگیری بحث درباره مهاجرت بدون احساسی کردن آن بوده است. از این رو نام گزارش هم “واقعیت به جای احساسات” انتخاب شده است، در عین حال او معتقد است که احساسات به خودی خود چیز بدی نیست.

انتخاب تاریخ انتشار برای پس از انتخابات تصادفی نیست

پرینتس تسو لوون‌اشتاین هنگام معرفی گزارش یاد شده گفت: «چه کسی می‌تواند با دیدن انسان‌هایی که از دست سرنوشت آسیب دیده‌اند، متأثر نشود؟» او گفت که اما بسیاری از انسان‌ها “وقتی موضوع بر سر افزایش شدید شمار خارجیان باشد” تهییج و احساساتی می‌شوند. در اطلاعیه مطبوعاتی سازمان مالتزر نوشته شده که انتشار گزارش این سازمان، اندک زمانی پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در آلمان، تصادفی نیست، بلکه کاملا آگاهانه و با نظر به  تصمیمات سیاسی‌ای‌‌که می‌تواند در دور جدید قانونگذاری گرفته شود، منتشر شده است.

انستیتوی والتر اویکن در فرایبورگ مسئول بخش علمی گزارش بوده است. لارس پترفلد، مدیر این بنیاد، سخنان خود را چنین آغاز کرد: «آلمان کشوری مهاجرپذیر بوده و هست.» او گفت برای رسیدن به این واقعیت کافی است به دوره‌های مختلف تاریخ آلمان پس از جنگ جهانی دوم نگاه کنیم که ورود پناهجویان و مهاجران به این کشور شروع شد. او گفت تجربیات این دوره‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل برای آنکه بتوان با موفقیت جذب جامعه شد، ورود به بازار کار و فعال بودن در آن است.

کیفیت، کالایی کمیاب

لارس پتر فلد گفت به ویژه مهاجرانی که از کشورهای غیراروپایی آمده‌اند نتوانسته‌اند به خوبی جذب بازار کار آلمان شوند. او موانع جذب آنان در بازار کار را ندانستن زبان، نداشتن مهارت شغلی و مشکلاتی می‌داند که در زمینه به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی این افراد وجود دارد. به گفته این پژوهشگر، بررسی مهاجرت‌هایی که در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به آلمان صورت گرفته، نشان می‌دهد که “مهاجران به دلیل تحصیلات و کیفیتی که دارند بیشتر برای انجام کارهای غیرتخصصی مناسب هستند تا مشاغل حرفه‌ای”. فلد گفت که جذب سریع‌تر پناهجویان در بازار کار می‌تواند با تسریع روند رسیدگی به پرونده آنان امکان‌پذیر شود.

مدیر انستیتو والتر اویکن همچنین توصیه کرد که در کاربرد واژه “بزهکاری” که موجب برانگیختن احساسات شنوندگان می‌شود، باید با احتیاط و با پرداختن به جزئيات عمل شود. او گفت که در مجموع امروزه موارد بزهکاری بسیار کمتر از ۲۰ سال پیش است. اما شمار مظنونان خارجی از یک سوم کل مظنونان در سال ۱۹۹۳ به ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است. به گفته فلد، البته این آمار دربرگیرنده بسیاری از موارد نقض قوانین مربوط به پناهندگی و خارجیان هم هست؛ بزهکاری‌هایی که طبعا از آلمانی‌ها سر نمی‌زند.

میزان متفاوت بزهکاری در ملیت‌های گوناگون

مدیر انستیتو والتر اویکن گفت نمی‌توان ادعا کرد “که مهاجرت پناهجویان تأثیر بسزایی در افزایش بزهکاری در دو سال اخیر داشته است”. او گفت که البته گاه تفاوت فاحشی میان مهاجران کشورهای مختلف وجود دارد، چنانچه ۱۱ درصد مظنونان غیر آلمانی از گروه کشورهای مغرب در شمال آفریقا می‌آیند، “با وجود اینکه این گروه تنها دو درصد گروه مهاجران را تشکیل می‌دهد”. مهاجرانی که از سوریه، عراق و افغانستان آمده‌اند، با توجه به تعدادشان کمتر از مهاجران کشورهای دیگر جرمی مرتکب شده‌اند.

فلد در پاسخ به پرسشی درباره مرزگذاری برای شمار پناهجویانی که آلمان می‌تواند بپذیرد، گفت که به هیچ وجه معتقد به گذاشتن مرز نیست و این بحث را “ساختگی” می‌داند. کارل پرینتس تسو لوون‌اشتاین نیز گفت این مسئولیت سیاستمداران است که در این

باره تصمیم بگیرند، اما روشن است که باید تلاش کرد مهاجرانی که هم اکنون در آلمان هستند “به گونه‌ای واقعا خردمندانه” جذب جامعه شوند.

به گفته پرینتس تسو لوون‌اشتاین، سازمان امدادگر مالتزر معتقد است که موضوع هم‌پیوندی و انتگراسیون مهاجران در جامعه آلمان همواره چالشی اجتماعی باقی خواهد ماند. به گفته او، این سازمان در آینده نیز روند تحقق این مهم را دنبال و در بحث درباره آن شرکت خواهد کرد.

 

 

٭این مطلب پیشتر در اینجا منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *