بیلبوردهای روز جهانی مهاجران در شهر تهران

بیلبوردهای شهری تهران رنگ و روی مهاجرتی گرفتند. دیروز 27 آذر مصادف با روز جهانی مهاجران بود. یکی از اقداماتی که شهرداری تهران به مناسبت این روز انجام داد نصب بیلبوردهایی متناسب با این روز بود. بلیبوردهایی با موضوع حضور مهاجران در تهران و ایران. بیلبوردهایی که به معنای پذیرش رسمی مهاجران به عنوان عضوی از جامعه‌ی شهروندی ایران بودند.

مهاجران حاضر در ایران یکی از بزرگ‌ترین اقلیت‌های جامعه‌ی ایران را تشکیل می‌دهند. خیلی از آنان بیش از ۲۰ و ۳۰ سال است که در جامعه‌ی ایران ساکن‌اند. اما حضور این اقلیت بزرگ هیچ گاه به صورت رسمی پذیرفته نشد. مراجع رسمی همواره سعی کرده‌اند حضور آنان را موقتی جلوه بدهند. اگر سایر اقلیت‌های حاضر در ایران به مناسبت‌های مختلف صاحب روز و جشنی بودند، مهاجران حاضر در ایران از این روز محروم بودند.

تهران شهر دوستی

اما دیروز بیلبوردهای شهری تهران برای اولین بار در طول ۴۰ سال گذشته حضور مهاجران در ایران را به صورت رسمی گرامی‌داشتند. بیلبوردهایی که به صورت غیرمستقیم مهاجران حاضر در شهر تهران را به عنوان یکی از گروه‌های شهروند این شهر مخاطب قرار دادند.

محتوای این بیلبوردها حکایت از همزیستی چندین دهه‌ای مهاجران افغانستانی (به عنوان اکثریت مهاجر حاضر در ایران) با جامعه‌ی میزبان داشتند.

کنار هم بودیم

در یکی از بیلبوردها تصویر رزمنده‌ای افغانستانی در کنار یک رزمنده‌ی ایرانی در جنگ هشت ساله با کشور عراق به نمایش گذاشته شده بود. در پایین عکس نیز این جمله به چشم می‌خورد: کنار هم بودیم… ۲۰۰۰ شهید مهاجر افغانستانی در هشت سال دفاع مقدس.

بیلبوردهای شهری تهران به مناسبت روز جهانی مهاجران

در بیلبوردی دیگر به آمارهای جهانی حضور مهاجران پرداخته شده بود. این که ۳ درصد از جمعیت جهان و ۳ درصد از جمعیت تهران را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند.

حدیث امام علی (ع) که «یا در دین با توبرابرند یا در آفرینش با تو برابر» نیز دستمایه‌ی یک بیلبورد قرار گرفته بود تا روز جهانی مهاجران را گرامی بدارد.

بیلبوردهای روز جهانی مهاجران در شهر تهران

اشاره به موفقیت‌های دانشجویان مهاجر حاضر در ایران در عرصه‌های مختلف علمی و تحصیل کودکان مهاجر در مدارس ایران نیز محتوای سایر بیلبوردها را تشکیل می‌داد.

این اقدام پسندیده‌ی شهرداری تهران به مناسبت روز جهانی مهاجران شایسته‌ی تقدیر است. اقدامی به جا که همزیستی مسالمت‌آمیز مهاجران و اهالی تهران را تقویت می‌کند و باعث افزایش وحدت و همدلی در شهر تهران می‌شود.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *