رونمایی از برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی

برنامه‌ی همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی با هدف جذب و اعطای حمایت های مرکز تعاملات بین المللی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۹ در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری رونمایی شد. این برنامه حاصل همکاری مشترک انجمن دیاران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایران است. در این رونمایی، مهدی محمودی (مدیر کل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور)، پرویز کرمی (مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری)، مهدی قلعه‌نویی (رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری)، محسن شهرابی (مدیر انجمن دیاران) و جمعی از مهاجران نخبه‌ی حاضر در ایران حضور داشتند.

برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی

تسهیلات ویژه برای کارآفرینان بین‌المللی در ایران

به گزارش ایرنا، محسن شهرابی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی که به صورت آنلاین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: در مطالعه میدانی از وضعیت مهاجران به ایران با بیش از ۲۰ نفر از نخبگان و کارآفرینان مهاجر به ایران مذاکره کردیم تا مشکلات آنها را احصا کنیم. جمع آوری داده‌های به دست آمده از این مطالعات در کتابی به نام “زیست نخبگان علمی و کارآفرینان بین المللی در ایران” جمع آوری شده و این کتاب به عنوان سند پیشتیبان برنامه همکاری با کارآفرینان و متخصصان بین المللی نیز به شمار می‌رود.

شهرابی بیان کرد: علاوه بر آن مطالعات تطبیقی مفصلی در زمینه مهاجران سایر کشورها انجام و در نهایت به پیشنهاد سیاستی منجر شد. بر اساس این مطالعات، “دسترسی به حقوقی اولیه شهروند برای مهاجران” از چالش‌های مهاجران است. از آنجایی که در سیاست‌های کشور تفکیکی در زمینه مهاجران عادی، نخبه و یا کارآفرین صورت نگرفته است، روال‌های برخورد با آنها متفاوت نیست.

وی تصریح کرد: “ارتقای زندگی و سطح اجتماعی” از دیگر چالش‌های مهاجران است، لازم است یک پلکان امید و چشم انداز رشدی برای مهاجران تعریف شود تا بتوانند از سیستم حمایتی بهره مند شوند.

شهرابی با اشاره اقدامات قابل اجرا برای مهاجران، گفت: اجرای برنامه‌های ترویجی از برنامه‌های ضروری است؛ چرا که نیاز به تغییر رویکرد در سطح عموم جامعه، سیاستگذاران و مسوولان درباره مهاجران است تا پدیده مهاجرت از پدیده کلیشه‌ای به فرصت و پدیده‌ای تبدیل شود که قادر است ظرفیت‌هایی را برای کشور ایجاد کند.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۰۰ نفر از کارآفرینان بین المللی از سوی مرکز تعاملات بین المللی علمی و فناوری ریاست جمهوری به کمیسیون اقامت ویژه معرفی شده اند که برای تعدادی از این افراد مدارک اقامتی آنها صادر شده است.

شهرابی با اشاره به راه اندازی سامانه “همکاری با کارآفرینان و متخصصان بین المللی” گفت: این سامانه برای دسترسی بدون واسطه و ثبت نام مهاجران به صورت ۳ زبانه (انگلسی، فارسی و عربی) راه اندازی شده است و مهاجرانی که در ایران زندگی می‌کنند و یا افرادی که در خارج هستند و قصد مهاجرت به ایران را دارند، می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند تا شرایط آنها بررسی شود.

وی یادآور شد: حمایت‌های این سامانه شامل چهار بخش است. بخش اول آن شامل تسهیلات اقامتی سه ساله، پنج ساله، ۱۰ سال و بلند مدت در ایران است که این حمایت راه اندازی شده است و فازهای حمایتی بعدی نیز توسعه می‌یابد.

شهرابی گفت: “استقرار در اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری ایران”، “امکان استفاده از تسهیلات و حمایت‌های معاونت علمی از نخبگان که می‌تواند مشمول مهاجران نخبه بین المللی شود” و “امکانات آموزشی، رفاهی” از دیگر فازهای حمایتی این سامانه است.

وی یادآور شد: متقاضیان برای ثبت نام و دریافت این خدمات می توانند به سایت http://iconnect.isti.ir/ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند.

انجمن دیاران همکار معاونت علمی و فناوری در اجرای این طرح است. این انجمن با هدف ایجاد دیدگاهی مثبت نسبت به مهاجران شکل گرفت.

کشورهای دانشجوفرست به ایران

برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی

به گزارش ایسنا، پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور امروز در مراسم رونمایی از برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی که به صورت آنلاین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد گفت: دانشجویان بین المللی در ایران بیشتر مشغول به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی هستند، اما باید توجه کرد که تقاضا برای ورود به رشته‌های پزشکی در ایران رو به افزایش است که این امر ناشی از برنامه‌های وزارت بهداشت است که از سال ۱۳۹۴، تمامی برنامه‌های آموزشی را به زبان انگلیسی بر روی وب سایت دانشگاه‌ها قرار داد و برای دانشجویان بین المللی قابل استفاده کرده است.

وی با اشار ه به سه حوزه برتر دانشجویان بین المللی در ایران، گفت: در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی به ترتیب با ۴۷، ۲۳ و ۱۶ درصد سه حوزه برتر دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ایران بوده است. رشته‌های مرتبط با علوم پایه، هنر و کشاورزی و دامپزشکی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی حوزه‌های علاقه دانشجویان برای تحصیل در ایران بوده است.

کرمی با بیان اینکه عمده جمعیت دانشجویان بین المللی در ایران را دانشجویان مقطع کارشناسی تشکیل می‌دهند، افزود: تنها در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، مقطع تحصیلی لیسانس با ۶۴ درصد بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی را به خود اختصاص داده است. دوره تحصیلی کارشناسی ارشد با ۱۸ درصد، دکترای عمومی با ۹ درصد، دکترای تخصصی با ۶ درصد و کاردانی با ۳ درصد در رتبه‌های بعدی بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی قرار گرفته‌اند.

مشاور معاون علمی رییس‌جمهور با بیان اینکه مهمترین کشورهای دانشجو فِرِست به ایران، کشورهای آسیایی هستند، گفت: کشور افغانستان با اعزام حدود ۱۳ هزار و ۸۵۱ دانشجو به ایران در جایگاه اول و پس از آن کشور عراق با ارسال ۲ هزار و ۸۱۰ دانشجوی بین المللی و لبنان با ارسال هزار و ۳۶۸ دانشجوی بین المللی در جایگاه دوم و سوم قرار دارند و این اعداد نشان می‌دهد که مهمترین کشورهای دانشجو فِرِست به ایران کشورهای آسیایی هستند.

کرمی افزود: این سه کشور در مجموع ۸۶ درصد از جمعیت دانشجویان بین‌المللی در ایران را تشکیل می‌دهند که بیانگر تمرکز ایران بر جذب دانشجویان خارجی از کشورهای منطقه است. پس از این سه کشور، کشورهای سوریه، چین و پاکستان به ترتیب در رده‌های بعدی دانشجوفِرِستی به ایران قرار می‌گیرند.

تسهیلات اقامتی به کارآفرینان خارجی

برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی

مدیرکل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی با اشاره به اعطای اقامت و تسهیلات ویژه به متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی، گفت: بر اساس برنامه همکاری با کارآفرینان و متخصصان بین‌المللی، به این افراد از حداقل سه سال تا اقامت دائم اعطا می‌شود که از سال گذشته فرآیند ثبت‌نام آنها آغاز شده و در حال حاضر ۷۰ پرونده در دست بررسی و ۳۰ اقامت به شکل تسهیلات ویژه و بلند مدت صادر شده است.

به گزارش ایسنا، مهدی محمودی امروز در مراسم رونمایی از برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی که به صورت آنلاین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: کشور ایران بیش از ۴۰ دهه پذیرای مهاجرین از کشورهای مختلف به‌ویژه افغانستان بوده است.

وی با بیان اینکه علت بیشتر مهاجرت مردم افغانستان به ایران به دلیل شرایط حاکم در افغانستان به لحاظ امنیتی، اقتصادی و بیشتر برای کسب و کار و امرار معاش و امنیت بوده است، اظهار کرد: ایران از ابتدای انقلاب اسلامی با فراز و نشیب‌های زیادی چون جنگ تحمیلی، فعالیت گروهک‌ها در دهه ۶۰ و ناامنی‌هایی که ایجاد کردند و بعد از آن با اعمال تحریم‌ها مواجه بوده، اما در همه این سال‌ها افراد و مهاجران  را مورد حمایت قرار داده است.

محمودی، مهاجران را به دو دسته “قانونی” و “غیر قانونی” تقسیم کرد و یادآور شد: در تمام دنیا  هر فردی که به صورت غیر قانونی وارد کشور دیگری شود،  به عنوان “متجاوز مرزی” شناخته می‌شود و ما با توجه به این امر و بر اساس قوانین و مقرراتی که در این حوزه وجود دارد، می‌توانستیم در یک طرح ضربتی جلوی ورود اتباع غیر مجاز افغانستان را بگیریم؛ اما  شرایط کشور افغانستان و شرایط خانواده‌های مهاجر را در تصمیم گیری‌ها مورد توجه قرار دادیم.

مدیر کل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی با تاکید بر اینکه در این زمینه ما برای مهاجران غیر مجاز فرصت‌هایی نظیر “اردوگاه‌های خود معرف” در نظر گرفتیم، در این باره توضیح داد: افراد غیر مجاز از کشور افغانستان می‌توانند از طریق خودمعرف به ما مراجعه کنند و به کشور خود بازگردند، با این شرایط که هیچ ثبتی در سامانه‌های بیومتریک ما از آنها انجام نخواهد شد.

به گفته وی، این فرصت تنها یک بار به مهاجران غیر قانونی به ایران داده می‌شود.

محمودی با تاکید بر اینکه افرادی که به عنوان مهاجر قانونی وارد کشور می‌شوند نیز در طرح سالانه، آمایش و دارای کارت آمایش می‌شوند، ادامه داد: در برنامه‌ای که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجرا است نیز سعی شده با هماهنگی وزارت کشور به عنوان سیاستگذار در بین دستگاه‌ها، افرادی که به عنوان نخبه شناسایی شده‌اند را مورد حمایت قرار دهند و تسهیلاتی در اختیار آنها قرار داده شود.

وی ادامه داد: آیین نامه حمایت از نخبگان و فرهیختگان درکشور تهیه شده و بر اساس امتیازبندی که در این کمیسیون صورت می‌گیرد، در وزارت کشور تصمیمات لازم برای ارائه خدمات به متخصصان و کارآفرینان بین المللی گرفته می‌شود و به افراد اقامت و تسهیلات ویژه داده خواهد شد.

مدیر کل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی، افزود: بر اساس برنامه همکاری با کارآفرینان و متخصصان بین‌المللی، از حداقل ۳ سال، ۵ سال، ۱۰ سال و اقامت دائم به متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی داده خواهد شد.

وی یادآور شد: از سال گذشته فرآیند ثبت‌نام صورت گرفته و تعدادی معرفی شدند و  پرونده‌های بعدی نیز در حال طی مراحل قانونی است. در حال حاضر ۷۰ پرونده در دست بررسی و ۳۰ اقامت به شکل تسهیلات ویژه و بلند مدت صادر شده است.

محمودی خاطر نشان کرد: ما به عنوان کمیسیون اقامت در خدمت نخبگان و فرهختگان علمی هستیم و نیاز این افراد باید برطرف شود و خیلی از این افراد می‌توانند در کشور خود نقش‌آفرینی داشته باشند، به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی در ایران حضور دارند و امیدواریم شرایط در افغانستان فراهم شود تا این افراد بتوانند به کشور خود بازگردند و در کشور خود تاثیرگذار باشند.

وی یادآور شد: مهاجران ایران تنها از کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان نیستند؛ بلکه مهاجران آمریکایی، اروپایی و آسیایی نیز به ایران مهاجرت کردند و مورد حمایت کشور ایران هستند.

به سوی اقتصاد دانش‌بنیان

برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی

به گزارش ایرنا، مهدی قلعه نوی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی که به صورت آنلاین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه رویکرد مرکز تعاملات بین المللی علم و فناری توسعه اقتصاد دانش بنیان است، افزود: محور توسعه در ایران و دنیا به سمت اقتصاد دانش بنیان در حال تغییر رویکرد و شکل گیری است.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران  اقتصاد نفتی است، باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم و پایه این اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و نوآور و زیر ساخت‌های این اقتصاد نیز مراکز و کارخانه‌های نوآوری است.

قلعه نوی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان نیز در این اقتصاد بر حل مساله و توسعه و پیشرفته متمرکز شوند. در این راستا در این مرکز ۳ برنامه کمک به تعاملات بین المللی شرکت‌های دانش بنیان”، “توسعه ارتباطات بین المللی این شرکت‌هات در عرصه بین المللی و صادرات” و “کمک به ارتقا و توسعه نیروی انسانی” در دستور کار قرار داده شده است.

وی گفت: در فاز اول برنامه همکاری با متخصصان بین المللی بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نیروی انسانی تاکید شد.  از این رو پلتفرمی تعریف شد و در آن ۹ هزار نفر از ایرانیان صاحب سرمایه و دانش و خلاقیت از این ظرفیت استفاده کردند.

قلعه نوی، ادامه داد: علاوه بر آن ایران به لحاظ جغرافیایی کشوری مهاجر پذیری بالایی دارد. از این رو اجرای برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی در دستور کار قرار داده شد.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با ابراز خرسندی از حمایت وزارت کشور به عنوان اصلی‌ترین مرجع تصمیم گیرنده در زمینه اتباع خارجی از این برنامه گفت: همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی در ابتدای راه است و لازم است این برنامه تکمیل‌تر شود. این امر به همکاری همه جانبه نیاز دارد تا حداکثر استفاده از این نیروهای انسانی فراهم شود.

برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی

در این مراسم از سامانه سه زبانه (انگلیسی، فارسی و عربی) برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی رونمایی شد. این سامانه در آدرس http://iconnect.isti.ir/ قابل دسترس است.

در ادامه‌ی این مراسم جمعی از مهاجران نخبه‌ی حاضر در ایران به روایت مسائل و مشکلات زیست خود در کشور ایران پرداختند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *