افتتاح آموزشگاه شهدای دانایی؛ وزیر آموزش و پرورش در کنار دانش‌آموزان افغانستانی

افتتاح آموزشگاه شهدای دانایی در ورامین و پیشوای تهران به یاد حادثه‌ی تروریستی کابل

وزیر آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی، با افتتاح آموزشگاه شهدای دانایی، به یاد «شهدای دانایی» حادثه تروریستی 24 مرداد سال جاری در غرب شهر کابل بر آموزشگاه مهدی موعود، در کنار دانش‌آموزان افغانستانی نشست و با آن‌ها به گفتگو پرداخت.

در این مراسم، سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ایران نیز حضور داشت.
آموزشگاه شهدای دانایی به کمک خیرین محلی، خیرین مدرسه‌ساز در جمهوری اسلامی ایران و هم‌چنین کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، با هزینه یک میلیارد و 200 میلیون تومان ساخته شد. در آن، دانش‌آموزان افغانستانی و ایرانی، از سه‌شنبه 23 مهرماه 1397 در کنار هم مشغول به آموزش  شدند. مدرسه شهدای دانایی دارای جدیدترین امکانات آموزشی بوده و هم‌چنین ضد زلزله است.

تعداد دانش آموزان غیرایرانی ثبت نام شده در مدارس کشور ایران از سال ۱۳۸۵، با شیبی ثابت رو به افزایش بوده است. در سال تحصیلی ۱۳۹۹ـ ۱۳۹۸ بیش از ۵۰۳ هزار دانش آموز اتباع غیرایرانی در بیش از ۲۸ هزار مدرسه ایرانی سراسر کشور ثبت نام شده بودند. این در حالی است که همواره سیاست های متفاوتی در طول ۴۰ سال اخیر درخصوص نحوه مواجهه با دانش آموزان اتباع، اعم از پذیرش یا عدم پذیرش آنها، رایگان بودن تحصیل آنها، شرایط تحصیل کودکان اتباع در نسبت با مسائل اقامتی ایشان و مانند آن، اتخاذ شده است.

مروری بر تحصیل کودکان مهاجر در ایران

سیاست های پیرامون مسئله تحصیل اتباع همواره متأثر از سیاست های کلی دولت درخصوص اتباع افغانستانی (به دلیل غلبه تعداد اتباع این کشور نسبت به سایر کشورها در ایران) بوده است. از یک سو، در ایران خدمات آموزشی به اتباع قانونی به شکلی سخاوتمندانه ارائه می شود و از سوی دیگر، به دلیل حضور حدود دو میلیون نفر مهاجر غیرقانونی، موانع متعددی پیش روی این کودکان قرار دارد. بر این اساس، می توان گفت همواره دو قطب مخالف در مسئله مهاجران افغانستانی به ایران در سطح سیاستگذاری وجود داشته است:
ـ نگاه تهدیدمحور با محوریت سیاست های بازگشت مهاجران و بار مالی آموزش اتباع افغانستانی برای دولت ایران.
ـ نگاه فرصت محور جهت اشاعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در منطقه و به ویژه درخصوص مهاجران قانونی و همچنین پس از انتشار فرمان رهبری.
پیش از انتشار فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حق تحصیل همه کودکان مهاجر حاضر در ایران در سال ۱۳۹۴، تنها دانش آموزان دارای مدرک اقامت قانونی با پرداخت هزینه های تحصیل حق تحصیل در مدارس ایران را داشتند. این فرمان نقطه عطفی در تاریخ تحصیل کودکان مهاجر در ایران بود که سه تغییر زیر را موجب شد:
۱. رایگان شدن حضور دانش آموزان مهاجر در مدارس دولتی ایران.
۲. فراهم شدن امکان تحصیل کودکان مهاجر غیرقانونی و بدون مدرک.
۳. تعیین تکلیف مدارس خودگردان (مدارسی که مهاجران حاضر در ایران ایجاد و مدیریت می کردند).

دبستان شهدای دانایی

کمیسریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان

دبستان شهدای دانایی

آموزشگاه شهدای دانایی

وزیر آموزش و پرورش در دبستان شهدای دانایی

آموزشگاه شهدای دانایی

افتتاحیه آموزشگاه شهدای دانایی

آموزشگاه شهدای دانایی

وزیر آموزش و پرورش در کنار دانش آموزان افغانستانی

*این خبر پیشتر در اینجا منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *