گزارش تصویری جلسه «نخ قرمز به جای لب‌هایش»

دیاران حلقه کتاب جدیدی با عنوان حلقه ادبیات افغانستان شروع کرده است. جلسه اول این حلقه با همکاری کانون ادبی دانشکده علوم دانشگاه تهران در محل دفتر انجمن‌های علمی پردیس علوم برگزار شد. در این جلسه کتاب نخ قرمز به جای لب‌هایش نوشته زهرا نوری با حضور نویسنده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

زهرا نوری در مورد “نخ قرمز به جای لب‌هایش” گفت:

هدف من از نوشتن در مورد زنان افغانستانی این بود که مظلومیت‌شان را نشان دهم و زن منفعل افغانستانی را تصویر کنم. اکثر داستان‌هایم واقعی هستند و از اطرافیانم شنیده‌ام که همچین ظلمی بهش شده است، همچین موقعیتی را داشته است و من خواستم آن را همانطور دست‌نخورده در داستان بیاورم تا واقعی‌تر جلوه کند. من برای علاقه‌ام به ادبیات و زنان شروع به داستان‌نویسی کردم و بعدش هم هدفم نوشتن برای عامه مردم بود اما به طور خاص هم خودم را در یک ظرف خاص مخاطب قرار ندادم.

او در مورد کتابش اینطور ادامه داد: این کتاب ابتدای راه است و من خواستم اول در مورد مسائل زنان در افغانستان و واکنش‌های‌شان صحبت کنم و پس از آن در مورد زنان مهاجر افغانستانی و مشکلات‌شان صحبت کنم. من خواستم گام به گام جلو بروم و بیش‌تر تجربه کنم دوری از زبان و سرزمین مادری را و ببینم آیا می‌توانم در مورد مهاجرت بهتر بنویسم یا نه؟!

داستان “اشک‌های کسی را در شب ندیده بودی” ،دومین داستان کتاب، نصف اولش حذف شد و شما وقتی بخوانید متوجه می‌شوید که انگار داستان نصفه است.

من تا به حال افغانستان نرفته‌ام و به کمک خاطرات دیگران کتاب را نوشته‌ام اما دوستانی که افغانستان را دیده‌اند، گفته‌اند که خیلی خوب توانسته‌ای تصویر کنی. دوستانی که افغانستان بودند برایم عکس می‌فرستادند و این خیلی بهم کمک کرد که تصویرسازی بکنم. زبان نوشتن را هم قبلا بیش‌تر کتاب‌های نویسندگان داخل افغانستان را می‌خواندم ولی تصویرسازی‌ام بر اساس آن کتاب‌ها نبود.

نخ قرمز به جای لبهایش 4
به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *