چرا دادن یک شناسنامه به بچه‌های مادران ایرانی این‌قدر سخت‌شان است؟!

بیش از ۴ ماه از تصویب نهایی قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی می‌گذرد. قانونی که پس از کش و قوس‌های زیاد در مهرماه امسال تصویب نهایی شد و به قوه‌ی مجریه سپرده شد تا آن را اجرا کند .اما تا به امروز هیچ شناسنامه‌ای بر اساس قانون جدید صادر نشده است و مادران ایرانی بسیاری چشم انتظار به رسمیت شناخته شدن فرزندان‌شان هستند. متنی که در ادامه می‌آید دلنوشته‌ی یکی از مادران ایرانی است:
باسلام وعرض حسته نباشید
همسرم از اتباع عراقی ومتولد درایران میباشد. پدر همسرم در8سال جنگ تحمیلی از روحانیون مجاهد بود.مادر همسرم نیز بخاطر ایرانی الاصل بودن از عراق رانده شدند.
همسرم متولد سال 64 میباشد. درسال 92 با طی مراحل وروند قانونی وثبت ازدواج البته ناگفته نماند که خود همین طی کردن مراحل هفت خان رستم است. توانستیم باهم ازدواج کنیم.
همسرم از بدو تولد کارت ویژه اتباع داشت تاسال 92که مجبورشد بخاطر ثبت ازدواج که فقط روی گذرنامه انجام میشد.به ناچار گذرنامه عراق رو گرفت واز کارت آمایش به گذرنامه تغییر وضعیت داد واقامتش روی گذرنامه ثبت شد والان 7سال تقریبا از اقامت رسمی او میگذرد وفرزندمان هم دارای گذرنامه میباشد که او هم نزدیک سه سالش شده است.
اینها رو گفتم که فقط یک شرح حالی داده باشم.
طبق قانون مدنی ماده 979 کلیه اتباع مثلا خارجی با داشتن آن شرایط میتوانند اقدام به تحصیل تابعیت کنند.
ولی هنگامی که همسرم اقدام کرد. کل ماده قانونی را کنار گذاشتند وفقط استناد کردند به دو کلمه. که شما اگر کل شرایط را داشته باشی ولی در صورت صلاحدید دولت….دولت صلاح نداد… خلاص…
حال این قانون جدید تصویب شده……
آیین نامه اجراییش بعد از 4 ماه به سه وزارت وحفاظت سپاه ابلاغ نشده واگر هم شده باشد. مکتوم مانده واعلام نمیشود….. من نمیدانم که چرا دادن فقط یک شناسنامه به این افراد چرا اینقدر سخت است..
ما از لحاظ زندگی ومعیشت و… خداروشکر هیچ مشکلی نداریم وتنها مشکل ما در زندگی فقط نداشتن شناسنامه است…

به اشتراک بگذارید

نظرات

  1. خیانت به کشور چند سال دیگر نماینده ما رو اتباع افغانستان انتخاب می کنند با ورود میلیون ها اتباع بیگانه به ایران چرا این فرزندان از کشور پدرشان شناسنامه نمی گیرند خود این کشور ها این فرزندان رو اتباع خود می دانند شما دارید بزرگترین اشتباه رو انجام می دهید اشغال کشور به دست خودتان هزینه بزرگ برای فرزندان اتباع بیگانه به کار غیر قانونی مهر قانون می زنید چند سال دیگر امنیت ما به خطر خواهد افتاداز نظر سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی

    • اگر آن فرد این قدر توانمند باشد که از تمام فیلترهای تعریف شده توسط شما “دل نگران ها” بگذرد و آن قدر قلبش برای این بوم و بر تبپد که بخواهد نماینده و خادم این مملکت باشد مطمئنا از شما و فرزندان شما لیاقتش برای نماینده شدن و این ملک را آباد کردن بیشتر است.
      امنیتی که به قیمت محروم نگه داشتن صدهزار نفر در داخل خاک ایران تامین شود بسیار سست است و هیچ گاه پایدار نخواهد بود.

  2. لطفا یک کاری‌بکنید…کجای دنیا همچین قانونی داره …من ک مادر ایرانی دارم . ۲۷ ساله اینجا زندگی میکنم چطور باید بی هویت باشم.؟؟چطور وقتی هویت مادری را میپذیرم ب مادر و سرزمینش خیانت کنم … در جواب کسی ک متنی نوشته بود… و ما ۲ رگه ها خیلی مورد نژاد ستیزی قرار میگیریم درصورتی ک اگر من شناسنامه داشتم حداقل در ۱۸ سالگی گرفته بودم الان یک ادمه دیگری بودم برای خودم مطمعن هستم و لی الان ۸ ۹ ساله ک شناسنامه اقدام کردم و نگرفتم … هروز پول وقت و سره کار میرم و مجبو م برم و کارفرما منو اخراج میکنه تا الان ۳۰ تا کار فرما عوض کردم برای همین پیگیری شناسنامم چرا باید اینگونه هزینه اش برای من تمام شود؟؟؟کی درک میکنه؟؟؟

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *