ازدواج های فراملی و سرنوشت هویتی فرزندان حاصل از آن

نشست تخصصی ازدواج‌های فراملی و سرنوشت هویتی فرزندان حاصل از آن (تجارب بین‌المللی و ایران) با همکاری انجمن دیاران و شبکه مهاجرت خاورمیانه در روز یکشنبه 30 مهر 1397 در پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در این نشست دکتر احمد میدری، معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ارائه‌ی نتایج سرشماری این وزارت درباره‌ی زنان ایرانی که با مردان غیرایرانی ازدواج‌کرده‌اند پرداخت. این سرشماری در سال 1396 انجام گرفته بود و اطلاعات گوناگونی از 15 هزار زن ایرانی حاضر در ایران که با مردانی از 14 ملیت مختلف ازدواج کرده بودند استخراج شده بود.
آقای مراد ثقفی، مدیرمسئول نشریه گفت‌وگو و مدیر “انجمن دیدبان یکشهر” از مجموعه تلاش‌های چندساله‌ای که برای تغییر قوانین تابعیت و بهبود وضعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی شده بود گفت و حاصل تجارب این انجمن برای بهبود این قوانین و دلایل اصلاح نشدن آن‌ها را با حاضران به اشتراک گذاشت.
آقای دکتر رسول صادقی استاد دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران بحران‌های هویتی فرزندان حاصل از ازدواج‌های فراملی را تشریح و نتایج کارهای پیمایشی در این حوزه را بیان کرد. مطابق نتایج سرشماری سال 1395 مرکز ملی آمار ایران بیش از 70 درصد اتباع غیرایرانی حاضر در ایران متولد ایران هستند و نسل دوم مهاجران به شمار می‌روند. مطمئناً در کنار فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی مهاجران نسل دوم که همگی متولد و بزرگ‌شده‌ی ایران هستند بحران‌های هویتی بزرگی را تجربه می‌کنند و یکی از عواملی که مسائل مربوط به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع غیرایرانی تا به امروز حل‌نشده نوع نگاه اشتباه تصمیم‌گیرندگان به مهاجران حاضر در ایران است.
در این نشست آقای پیمان حقیقت‌طلب از انجمن دیاران هم در مورد ازدواج‌های فراملی در جهان و گسترش این ازدواج‌ها در چند دهه‌ی اخیر، مسائل و مشکلات این ازدواج‌ها، دیدگاه موافقان و مخالفان این ازدواج‌ها در جهان، آمار این ازدواج‌ها در کشورهای مختلف و نحوه‌ی بهبود قوانین مربوطه در کشورهای دیگر صحبت کرد.
در پایان صحبت‌های کارشناسان حاضران در جلسه به پرسش و پاسخ در مورد وضعیت فرزندان حاصل از ازدواج‌های فراملی در ایران پرداختند.
در حاشیه‌ی این نشست نمایشگاه کتاب‌های مهاجرتی انجمن دیاران نیز برگزار شد.
فایل ارائه‌ی انجمن دیاران در این نشست تخصصی در مورد ازدواج‌های فراملی در جهان و ایران در لینک زیر قابل‌دسترسی است:

ازدواج های فراملی و سرنوشت هویتی فرزندان حاصل از آن

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *